Zombie Hunter (2013)

Regie: K. King | 93 minuten | actie, komedie, science fiction, thriller | Acteurs: Martin Copping, Clare Niederpruem, Jade Regier, Jake Suazo, Jason K. Wixom, Danny Trejo, Jarrod Phillips, Michael Monasterio, Shona Kay, Terry Guthrie, Jeff Kirkham, Amy Savannah, Marianne Smith

Debuterend regisseur K. King gooit werkelijk alles in de strijd om zijn low budget zombiefilm onder de aandacht te brengen. Zo wist hij cultheld Danny ‘Machete’ Trejo voor een (bij)rol te strikken en presenteert hij een sexy paaldansscène. De meest opmerkelijke truc die dit cinematografische groentje toepast is koketteren met de gewraakte reclameslogan ‘gebaseerd op een waar gebeurd verhaal’. Een zombiefilm die uit het leven gegrepen is, moet je toch zien?

‘Zombie Hunter’ speelt zich af in een postapocalyptische woestenij. Een eenzaat rijdt in een aftandse Chevrolet Camaro. Zijn kofferbak is gevuld met drank en wapens en hij is op jacht naar vleeseters. De man slacht alle zombies die zijn pad kruisen af en probeert zijn verleden achter zich te laten. Als hij andere overlevenden ontmoet, wil hij met hen de strijd aanbinden met de ondoden.

Uiteraard slaat dat ‘gebaseerd op een waar gebeurd verhaal’ nergens op, maar het is wel grappig bedacht. ‘Zombie Hunter’ bevat een aantal geinige vondsten. De vormgeving bijvoorbeeld. King heeft zich door grindhouse cinema laten beïnvloeden en dat levert grappige scènes uit waarin vale kleurfilters en vreemde montages opduiken. Alsof je naar een stokoude jaren 70 exploitatiefilm zit te kijken. Helaas passen de special effects totaal niet bij dat tijdperk. In plaats van voor ouderwets handwerk te kiezen, moet je het met goedkoop ogende computereffecten doen. Kosten en moeite zijn gespaard…

Trejo is aardig op dreef. Een groots acteur zal hij nooit worden, maar hij kan goed uit de voeten met deze pretentieloze pulp. De actrices zijn overduidelijk op hun uiterlijk gecast en dat komt goed uit in een zinloze paaldansscène. ‘Zombie Hunter’ doet wat het belooft (zombies slachten). Maar helaas duurt het wel erg lang voordat er een beetje tempo gemaakt wordt. Vanwege budgettaire overwegingen waarschijnlijk.

Totdat het bloedvergieten plaatsvindt, moet je het met tergende dialogen en cheesy muziek doen. ‘Zombie Hunter’ is overdreven fout en idioot. Leuk voor de genrefan, maar de liefhebber van meer realistische horrorfilms kan deze pulp beter aan zich voorbij laten gaan.

‘Zombie Hunter’ verschijnt donderdag 27 februari 2014 op DVD en blu-ray.