Zoolander 2 (2016)

Regie: Ben Stiller | 102 minuten | komedie | Acteurs: Ben Stiller, Owen Wilson, Will Ferrell, Penélope Cruz, Kristen Wiig, Justin Bieber, Jon Daly, Katie Couric, Amy Stiller, Charlotte Townsend, Christine Taylor, Jim Lehrer, Christiane Amanpour, Jane Pauley, Justin Theroux, Milla Jovovich, Jerry Stiller, Joe Scarborough, Mitch Winston, Natalie Morales, Soledad O’Brien, Billy Zane, Kiefer Sutherland, Susan Boyle, Fred Armisen, Benedict Cumberbatch, Joe Jonas, Olivia Munn, Skrillex, Naomi Campbell, Christina Hendricks, Ariana Grande, Willie Nelson, Katy Perry, Neil deGrasse Tyson, Sting, Alexander Skarsgård, M.C. Hammer, John Malkovich, Anna Wintour, Marc Jacobs, Tommy Hilfiger, Kate Moss, Valentino Garavani, Mika

In 2001 maakte de wereld kennis met Derek Zoolander, een mannelijk model dat bekend stond om de “Blue Steel”, zijn speciaal voor de camera bedachte blik en zijn domme uitspraken. Zoolander werd bedacht en gespeeld door Ben Stiller, die het karakter vijf jaar eerder introduceerde voor een sketch voor de VH1 Fashion Awards. In de film ‘Zoolander’ perfectioneerde Stiller het personage, dat de mode-industrie en roem op de hak neemt in een avontuur zo belachelijk, dat je het moet zien om het te geloven (en grote kans dat je ’t gezien hebt, de film werd zeker voor de thuismarkt een cultsucces). Vijftien jaar later – in het echt, zowel als op het witte doek, is Zoolander – die enige tijd ondergedoken was onder de naam Eric Toolander – terug in ‘Zoolander 2’.

Er is een hoop gebeurd sinds 2001. Internet maakte een grote vlucht, en van social media hadden we in 2001 nog niet gehoord. Maar ook Dereks leven ging danig op zijn kop. Nadat zijn vrouw Matilda (Christine Taylor, hier alleen als geest te zien) omkwam bij de ineenstorting van het Centrum voor “Kids Who Can’t Read Good” is zijn zoon van hem afgepakt, en leidt hij een eenzaam bestaan in de besneeuwde bergen van “extreem Noord-New Jersey”. Zijn collega Hansel liep bij deze ramp een verschrikkelijke verminking op, zodat ook zijn dagen als mannelijk topmodel voorbij zijn. Hij slijt zijn dagen in een Afrikaans woestijn, samen met zijn ‘orgie’. Toch worden zowel Derek en Hansel gevraagd om weer terug te keren naar de modewereld. Aan de lopende band worden er beroemdheden vermoord. Zo kwam Madonna al aan haar einde en Demi Lovato, Miley Cyrus, Lenny Kravitz, Usher en Bruce Springsteen zullen 2017 ook niet halen. Valentina (Penelope Cruz), een Interpol-agente en Zoolanderfan van het eerste uur, heeft hen nodig om erachter te komen wie al die beroemdheden vermoord. Ze hebben namelijk één overeenkomst: ze sterven met de Blue Steel-look op hun gezicht vereeuwigd.

‘Zoolander 2’ heeft een minstens zo belachelijk plot als het eerste deel. Dat was de kracht van deel 1, maar hier is het vooral de zwakte van de film. Voor een film die zichzelf zo niet serieus neemt, zijn er te weinig grappen geslaagd en de slimme vondsten die je doen glimlachen worden tot vervelens toe herhaald. Voor het niveau van de humor moet je aan films als ‘Dumb and Dumber’ of ‘The Pink Panther’ denken. Maar toegegeven: als ze doel raken, is het ook wel even genieten. De openingsscène mag bijvoorbeeld zo de geschiedenisboeken in. Jammer genoeg is er tussen de grappen te weinig om de aandacht van de kijker vast te houden. Van het cameo’s spotten raak je bijna oververmoeid, zoveel zijn het er. Niet elke beroemdheid heeft een memorabele rol, maar liefhebbers van Benedict Cumberbatch, Kiefer Sutherland en Sting kunnen zonder meer hun lol op. ‘Zoolander 2’ is zo’n typische sequel die iedereen die beweert een hekel aan sequels te hebben in hun vuistje doet lachen omdat ze weer eens gelijk krijgen. Groter, duurder, maar haalt het niet bij het origineel.

Bioscooprelease: 11 februari 2016
DVD- en blu-ray-release: 20 juli 2016