10 Cloverfield Lane (2016)

Regie: Dan Trachtenberg | 103 minuten | drama, science fiction, thriller | Acteurs: John Goodman, Mary Elizabeth Winstead, John Gallagher Jr., Douglas M. Griffin, Suzanne Cryer, Bradley Cooper, Sumalee Montano, Frank Mottek

Wanneer Michelle wakker wordt na een heftig auto-ongeluk weet ze niet waar ze is. Ze bevindt zich in een ondergrondse bunker, vastgeketend aan een muur. De vreemde Howard vertelt haar dat ze door hem is gered en de aarde is aangevallen door een onbekende vijand. Michelle vertrouwt Howard niet en is bang dat ze expres door hem gevangen is genomen. Of Howard gelijk heeft maakt voor Michelle niet uit, ze wil hoe dan ook ontsnappen.

In 2008 was de door J.J. Abrams geproduceerde film ‘Cloverfield’ een grote hit. De found footage film over een groep jongeren die een monsteraanval filmden in Manhattan werd begeleid door een uiterst doordachte marketingcampagne. Geheimzinnige trailers van de film zonder titel lieten het publiek gissen naar de inhoud. Was het een remake van ‘Godzilla’? Of had de film te maken met J.J. Abrams serie “Lost”? ‘Cloverfield’ wist met haar bescheiden budget van 25 miljoen dollar een omzet van ruim 170 miljoen binnen te halen, en werd ook door critici goed ontvangen. Een vervolg leek een logische keuze. Toch kwam die er maar niet. In de afgelopen acht jaar staken regelmatig geruchten op over een vervolg maar verder dan geruchten kwam het niet. Tot afgelopen 15 januari. Bij de vertoningen van Michael Bay’s nieuwe film ’13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi’ werd er ineens een trailer getoond met de titel ’10 Cloverfield Lane’. Niemand wist dat de film überhaupt in productie was geweest. Er kwam dus toch een vervolg.

Nou, niet helemaal. J.J. Abrams ziet ’10 Cloverfield Lane’ als een bloedverwant van ‘Cloverfield’. En dat is een prima beschrijving want hoewel er een paar elementen vergelijkbaar zijn is ’10 Cloverfield Lane’ een heel ander soort film. Verwacht geen found footage film of een directe sequel of prequel. ’10 Cloverfield Lane’ is een psychologische thriller die zich voornamelijk op één plek afspeelt, de bunker van de geheimzinnige Howard. De bunker is een typische doomsday plek: een ondergrondse ruimte vol met eten en drinken en van alle gemakken, zoals een gezellige huiskamer, voorzien. Michelle moet het zich maar naar haar zin maken van Howard, want wellicht dat ze nog jaren in de bunker moeten schuilen. Net als in ‘Cloverfield’ weet je als kijker ook in deze film net zo veel als de hoofdpersoon. Mary Elizabeth Winstead is uitstekend als de bange maar dappere Michelle. Sympathie voor haar opbrengen gaat moeiteloos in tegenstelling tot de karakters uit de eerste film die keer op keer domme beslissingen namen. Ook John Gallagher als de simpele Emmet is goed gecast. De grootste verrassing is echter John Goodman. Als de vreemde Howard verandert de bekende acteur moeiteloos van vriendelijke man naar creepy psycho zonder ooit weg te geven welke van de twee hij nou werkelijk is.

’10 Cloverfield Lane’ zal de meeste impact hebben als je zo min mogelijk voorkennis hebt. Want dan blijft de film nagelbijtend spannend. Enig minpuntje is de laatste akte van de film, hier en daar vliegt het uit de bocht. Maar dat vergeef je debuterend regisseur Dan Trachtenberg. Het is heel knap hoe hij een bestaand genre een frisse impuls geeft en een subtiele knipoog geeft aan zijn succesvolle voorganger.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 10 maart 2016
DVD- en blu-ray-release: 27 juli 2016