10 Items or Less (2006)

Regie: Brad Silberling | 82 minuten | drama, komedie | Acteurs: Morgan Freeman, Paz Vega, Jonah Hill, Anne Dudek, Francisca Hernandez, Nacho Pina, Hector Running-Hawk, Alexis Hernandez, Silvia Curiel, Shawn Calizo, Kumar Pallana, Rosa Diaz, Hector Atreyu Ruiz, Bobby Cannavale, Leonardo Nam, Jennifer Echols, Alexandra Berardi, Matthew Perales, Alfonso Gutierrez, Mary Vargas, Jim Parsons, Danny DeVito, Rhea Perlman

Soms heb je van die films waarvan het maken een groot feest moet zijn geweest voor de voltallige cast en crew. ’10 Items or Less’ is zo’n film. De film ademt een vrolijke, ontspannen sfeer uit, en het is nauwelijks voor te stellen dat er ook maar een chagrijn rond heeft gelopen op de set. Elke scène ziet eruit alsof deze er in een keer goed op stond. Het resultaat is een humoristische, relaxte low budget film, die prettig wegkijkt.

Morgan Freeman speelt een niet bij naam genoemde, zeer bekende Hollywoodacteur, onder andere bekend van zijn films met Ashley Judd. Laten we ‘m Morgan Freeman noemen. De kieskeurige acteur heeft al vier jaar geen rol meer gespeeld en denkt er over weer een film te gaan maken. Deze nieuwe productie is nogal low budget: zo wordt het neefje van de producent ingeschakeld (erg leuke cameo van Jonah Hill) om als chauffeur voor de acteur te fungeren. Om research voor zijn karakter te doen wordt Morgan naar een supermarkt gebracht, ergens in een buitenwijk van Los Angeles, ver weg van Morgans normale omgeving.

In de supermarkt maakt hij kennis met Scarlet (Paz Vega) de pittige caissière van de snelkassa (wat de titel verklaart). Hoewel ze uitstekend in haar werk is, baalt ze als een stekker van haar uitzichtloze baan. Wanneer Morgans chauffeur hem in de steek laat, hij zijn mobiel vergeten is en vanwege diverse andere, plausibele redenen geen contact kan maken met zijn thuisbasis, is hij op Scarlet aangewezen. In eerste instantie is zij terughoudend, maar haar menslievendheid weerhoudt haar ervan de acteur in de supermarkt achter te laten (“They would kill you.”). Gedurende de tijd die zij samen doorbrengen, leert het tweetal elkaar kennen, door te discussiëren over de meest uiteenlopende zaken. Morgan is een uitstekend observeerder en leert elke minuut bij. Ook Scarlet, geweldig kwetsbaar neergezet door Paz Vega, is dankzij deze ontmoeting een stukje wijzer.

Hoewel de film geen komedie is, is de film bij vlagen subtiel humoristisch (vaak de beste vorm van humor); zoals Morgans gewoonte om alles in het leven als een acteur te zien (een sollicitatiegesprek is een auditie). De scènes in Target zijn briljant. Ook de cameo van Danny De Vito en Rhea Perlman is de moeite waard. Toch zal de film geen groot publiek aanspreken, omdat deze waarschijnlijk als te saai bestempeld zal worden. De plot is eenvoudig, er gebeurt niets opzienbarends, en aan het eind, dat  onherroepelijk, bitterzoet, maar zeer passend is, zullen veel kijkers zich afvragen waarom ze hier nu 82 minuten van hun leven aan gegeven hebben. Toch is dat jammer, want de film bevat zeer geslaagde dialogen, interessante personages en geen enkel cliché. Dat de film is gemaakt met veel lol is ook te zien. En een Morgan Freeman in zijn nopjes kan alleen maar een prima film opleveren.