10 Songs for Charity (2021)

Recensie 10 Songs for Charity CinemagazineRegie: Karin Junger | 114 minuten | drama, musical | Acteurs: Ijeoma Grace Agu, Omoteniola Famodimu, Faith Yinkore, Saïd Boumazoughe, Sam Louwyck, La Baby Jacqueline Morales, Ashley Ntangu, Jeroen Perceval, Aza Declercq, Modou Blackson Beye

Een musical over vrouwenhandel? Seksuele uitbuiting is niet het eerste waar je aan denkt als onderwerp voor een film waarin mensen bij het minste of geringste in zingen uitbarsten. Toch krijgt Karin Junger dit voor elkaar met ’10 Songs for Charity’, en ze slaagt er nog in een goede film van te maken ook. Misschien is die tegenstelling juist wel de kracht van de film.

Ook tegengesteld zijn de twee Nigeriaanse zussen Kemi (Ijeoma Grace Grace Agu) en Asa (Omoteniola Famodimu) over wie deze Nederlands/Belgische produktie gaat. We leren ze kennen als ze afscheid nemen van hun tante in Lagos en na een ontluisterend ritueel (waarbij vers kippenbloed gemengd wordt met teennagels en oksel- en schaamhaar) rijden ze in een dure auto naar het vliegveld. Gedurende de rit drukt de chauffeur (die waarschijnlijk dik verdiend aan dit ritje) het duo op het hart hun ‘verhaal’ overtuigend te brengen. De dames krijgen een nieuwe identiteit: Charity en Happy. Charity is de oudste en kleedt en gedraagt zich sexy. Ze poseert zelfverzekerd op de selfies die ze maakt. Happy lijkt vooral blij dat ze met haar zus mee kan.

Eenmaal in België worden ze opgevangen door politieagenten Johan (Jeroen Perceval) en Marjolein (Aza Declercq), die ze waarschuwt voor de gevaren van vrouwenhandel. Maar het is al te laat: Charity is volledig op de hoogte van wat haar te wachten staat (en is met de voorwaarden akkoord gegaan). Dat ze haar zus meesleept in deze neerwaartse spiraal van seks, geweld en uitbuiting is onvergeeflijk. Maar hebben de zussen wel een eerlijke kans om iets anders van hun leven te maken? De ‘schuld’ die openstaat bij de personen die ervoor gezorgd hebben dat ze überhaupt in Europa voet aan de grond krijgen is maar liefst zestigduizend euro (per persoon). Ze verdienen per klant twintig euro, vertelt Madam Dolores, die met ijzeren hand het illegale bordeel runt (en ooit zelf als een Charity of Happy begonnen is).

Het vervolg laat zich raden. Charity voldoet aan de verwachtingen van Dolores, terwijl Happy met meer dan tegenzin haar klanten afwerkt. Geen wonder, het arme meisje heeft nog nooit een vriendje gehad, dus elke seksuele handeling doet ze voor het eerst. Daarnaast heeft ze een hele andere toekomst voor zichzelf voor ogen: ze wil naar school. Charity glijdt met gemak haar nieuwe rol in, ze dans, verleidt en toont haar lichaam alsof ze nooit anders gedaan heeft. Maar de onrust tussen de zussen stijgt en daarmee het gevaar dat Happy naar Italië gestuurd wordt, “waar ze niet zo aardig zijn voor prostituees”. Ondertussen toont ’10 Songs for Charity’ ook nog flarden van het leven van de prostituees die al langer voor Madam Dolores werken.

Af en toe is ’10 Songs for Charity’ wat uit balans, als de focus te lang op een zijspoor ligt. Ook voelt het soms raar om naar dansende en zingende vrouwen te kijken, bijvoorbeeld als er net iemand van het dak is gesprongen om zelfmoord te plegen. Maar over het algemeen zetten de liedjes de boodschap kracht bij en geven deze het zware verhaal juist de benodigde ademruimte.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 28 oktober 2021
VOD-release: 7 juni 2023 (Pathé Thuis)