11-11-11 (2011)

Regie: Darren Lynn Bousman | 95 minuten | horror, thriller | Acteurs: Timothy Gibbs, Michael Landes, Denis Rafter, Wendy Glenn, Lluís Soler, Brendan Price, Lolo Herrero, Montserrat Alcoverro, Benjamin Cook, Salomé Jiménez, J. LaRose, Patrizia Medrano

Leuke gimmick! Darren Lynn Bousman – bekend van de ‘Saw’ serie – brengt zijn nieuwe film ’11-11-11′ uit op dezelfde datum. Op zich is dat marketingtechnisch gezien al slim bedacht, maar Bousman gaat nog een stapje verder. De film wordt niet alleen in de bios uitgebracht, maar is tevens op diezelfde datum op dvd verkrijgbaar en via betaal-tv op te vragen. Geniaal! Helaas valt de film in kwestie niet onder die noemer te categoriseren….

De gebroken en uitgebluste auteur Joseph Crone (Gibbs) heeft een traumatisch verleden. Zijn vrouw en zoon zijn levend verbrand. Een afgrijselijke gebeurtenis met grote gevolgen. Antidepressiva zijn voortaan Crones beste vriend. Als zijn van hem vervreemde broer vanuit Spanje belt dat hun vader op sterven ligt, besluit Crone zijn pa op te zoeken. Met grote tegenzin, want de atheïstische auteur kan niet overweg met zijn gelovige familie. Ondertussen ziet Crone overal om zich heen de cijfercombinatie 11-11-11 opduiken. Wat is de betekenis daarvan?

Het idee van de betekenis van cijfercombinaties is interessant, maar heeft helaas weinig opmerkelijke films opgeleverd. De flop ‘The Number 23′ met Jim Carrey in een serieuze rol is een voorbeeld van een goed idee dat slecht uitgewerkt is. Helaas is ’11-11-11′ ook een miskleun. Het is Bousman niet gelukt om een boeiende – laat staan spannende – film in te blikken. Dat heeft meerdere oorzaken.

Het acteerwerk laat veel te wensen over. Het lukt Gibbs niet om zijn personage sympathiek neer te zetten. Crone is een in zichzelf gekeerde man met een wrok tegen religie. Om de haverklap meent hij te moeten vertellen waarom hij niet in God gelooft. Uiteraard gaat dat gepaard met clichés als “in een wereld vol haat en pijn KAN er geen God bestaan” en meer van dat fraais. Helaas wordt Crone gedwongen om deze woorden steevast te herhalen, omdat zijn gelovige familie continu het woord van de heer predikt. Soms voel je je als kijker een soort speelbal van een religiefreak. Bousman dringt het belang  van religie continu op. Op den duur gaat de hoofdpersoon steeds meer openstaan voor een geloof in een opperwezen.

Bousman heeft weinig vertrouwen in zijn publiek, want gebeurtenissen – die je net gezien hebt – worden continu mondeling herhaald. Het atheïsme van Crone, zijn traumatische verleden en zijn slechte band met zijn familie: alles wordt in beeld gebracht én een paar keer uitgebreid besproken door de personages. ’11-11-11′ valt vaak in herhaling en dat zorgt ervoor dat de film na verloop van tijd gaat slepen. Ondanks een speelduur van slechts 85 minuten!

Het mysterie rond het onheilsgetal valt ook tegen, omdat een getraind kijker de uitkomst van het verhaal al vrij snel kan voorspellen. Dat de special effects ook tegenvallen – het gevaar waar iedereen zo bang voor is, ziet er eerder lachwekkend dan angstaanjagend uit – en de schmink er amateuristisch uitziet (mensen dichtplamuren met make up, betekent niet per definitie dat ze er dan oud en ziek uitzien), doet de film geen goed. De soundtrack en de donkere decors zijn sfeerverhogend en bij vlagen ademt ’11-11-11’ een onheilspellende sfeer uit. Helaas is dat niet voldoende om een griezelfilm spannend te maken. Gemiste kans, deze geniale marketingstunt rond een mislukte film.

Bioscooprelease: 11 november 2011
DVD- en blu-ray-release: 11 november 2011