12 Rounds 2: Reloaded (2013)

Regie: Roel Reiné | 90 minuten | actie, avontuur, thriller | Acteurs: Randy Orton, Tom Stevens, Brian Markinson, Venus Terzo, Cindy Busby, Sean Rogerson, Colin Lawrence, Chelsey Reist, Sebastian Spence, Janene Carleton, Sean Owen Roberts, Charlie Kerr, Rachel Hayward, John Wardlow, Jason Diablo

Onze landgenoot Roel Reiné is lekker bezig. De Nederlandse veelfilmer blikt de ene na de andere direct-to-dvd film in en kan daar zijn brood mee verdienen. Voorgaande zin klinkt misschien neerbuigend, maar is zo echt niet bedoeld. Reiné beschikt vaak niet over een riant budget, maar weet er wel altijd het beste van te maken. Hij krijgt nu eenmaal beperkte middelen in de vorm van B-acteurs en niet al te dure trucage. ‘12 Rounds 2: Reloaded’ is een redelijk goedkope productie, maar Reiné weet de meeste gebreken toch nog vrij aardig te verbloemen. Helaas is zijn grootste vijand een uitermate zwak script en daar valt helaas weinig tegen te doen.

In ‘12 Rounds 2: Reloaded’ draait het om Nick Malloy (Randy Orton). Deze kamerbrede ambulancebroeder wordt op een dag door een geheimzinnige man opgebeld die hem een aantal gruwelijke opdrachten geeft. Als Malloy deze uitdagingen niet aangaat, wordt zijn vrouw vermoord. De ambulancebroeder wordt geconfronteerd met een gruwelijke gebeurtenis uit zijn verleden.

Zonder al te veel van het verhaal van ‘12 Rounds 2: Reloaded’ te verklappen, kun je stellen dat deze productie veel raakvlakken met de ‘Saw’ serie heeft. De ‘held’ van het verhaal moet een aantal morele tests doorstaan en naar de levenslessen van een gestoord figuur luisteren. De lessen die geleerd moesten worden in ‘Saw’, bestonden vaak uit gruwelijke martelsessies. In deze film hoef je die niet te verwachten. Reiné heeft een actiefilm met een dikke thrillersaus ingeblikt. Expliciet bloedvergieten is er niet bij.

De grootste manke van deze film is zonder twijfel het ronduit chaotische script. Malloy wordt van hot naar her gestuurd en ontmoet telkens nieuwe personages. Vanwege het hoge tempo en de vele flashbacks leer je geen enkel personage echt kennen. Hun lot laat je koud.  Halverwege neemt Reiné even gas terug en worden enkele motieven prijsgegeven, waardoor de film menselijker wordt. Net als je denkt dat er eindelijk karakteruitdieping gaat plaatsvinden en je meer begrip voor de personages kunt opbrengen, trapt Reiné helaas weer het gaspedaal in. Zonde, want tijdens dat rustige intermezzo viel op dat Orton – normaliter Amerikaans showworstelaar – best aardig kan acteren. Meer rust had deze film goed gedaan.

Met zijn voet op het gaspedaal gaat Reiné verder en dat is jammer, want in overdrive is ‘12 Rounds 2: Reloaded’ zoals gezegd erg rommelig. Het acteerwerk is – op een uitzondering na dus – niet erg indrukwekkend. Vooral de schreeuwerige schurk is even maniakaal als karikaturaal. Visueel gezien ziet deze productie er gewoon goed uit. Het sombere kleurgebruik is sterk en de soundtrack is ook dik in orde. De actiescènes zien er ook overtuigend uit. Met een beter script had deze film veel beter kunnen zijn. Nu levert Reiné een degelijk gemaakte actiefilm af die je na afloop allang weer vergeten bent. Prima videovoer, maar niet meer dan dat.

DVD-release: 18 september 2013