13 Hours: Secret Soldiers of Benghazi (2016)

Regie: Michael Bay | 144 minuten | actie, drama, thriller, oorlog | Acteurs: John Krasinski, James Badge Dale, Pablo Schreiber, David Denman, Dominic Fumusa, Max Martini, Alexia Barlier, David Costabile, Peyman Moaadi, Matt Letscher, Toby Stephens, Demetrius Grosse, David Giuntoli, Kevin Kent, David Furr, Mike Moriarty, Freddie Stroma, Kenny Sheard, Andrew Arrabito, Christopher Dingli, Manuel Cauchi, Frida Cauchi

Hollywoodregisseur Michael Bay staat niet bekend om zijn subtiliteit, maar wel om zijn van testosteron doordrenkte spektakelfilms als ‘Transformers’, ‘The Rock’ en ‘Armageddon’. Met ’13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi’ gooit de actieregisseur het over een iets andere boeg. Bay verfilmde het non-fictie boek van New York Times bestseller schrijver Mitchell Zuckoff, ’13 Hours: The inside account of what really happened in Benghazi’, waarin voor het eerst beschreven werd wat er 11 september 2012 gebeurde in de Libische stad Benghazi. Op die toch al beladen datum openden terroristen de aanval op het US State Department Special Mission Compound en het toch niet zo geheime CIA-hoofdkwartier. Vier Amerikanen, inclusief de Amerikaanse ambassadeur in Libië, Christopher Stevens, komen bij de aanval om het leven.

Het feit dat Bay dit keer voor een waargebeurd verhaal heeft gekozen, maakt ’13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi’ natuurlijk een stuk serieuzer. Hij volgt het boek (en dus de werkelijkheid) redelijk getrouw en maakt – net als de schrijver van het boek – niet echt een statement, maar kiest voor een chronologische weergave van de feiten. Er is een hoop politiek gedoe geweest in de nasleep van deze aanslag, maar er moet duidelijk een andere filmmaker opstaan om dat naar het witte doek te brengen. Er worden letterlijk geen namen van politici genoemd, laat staan dat er met een vinger gewezen wordt. Enige kanttekening hierbij is de rol van de in Libië aanwezige CIA-baas Bob (David Costabile), die eerder in de film opgevoerd lijkt om conflictsituaties te kunnen creëren.

Bay zou Bay echter niet zijn als zijn film ook niet popcornvermaak is. We zien de gebeurtenissen voornamelijk door de ogen van twee doorgewinterde CIA-veiligheidsbeambten, die zich in het epicentrum van het slagveld bevinden: Jack Da Silva (John Krasinski) en Tyrone Woods (James Badge Dale). Samen met hun vier andere collega’s, Tig (Dominic Fumusa), Tanto (Pablo Schreiber), Boon (Dave Denman) en Oz (Max Martini), zijn ze verantwoordelijk voor de veiligheid van de in Libië aanwezige Amerikanen en zetten ze hun eigen leven op het spel.

Gelaagde personages zijn het niet; op Jack na zijn ze eigenlijk allemaal inwisselbaar. En wat we van ze te zien krijgen, is eigenlijk cliché. Videogesprekken met de thuisbasis, familie-perikelen en “wat doe ik hier, ik mis jullie zo”, je kent het wel. Maar het is genoeg om toch de juiste emoties bij de kijker teweeg te brengen als de adrenaline op het hoogste niveau is. ’13 Hours’ is op zijn best als Bay doet wat Bay kan, vlak voor en tijdens de vuurgevechten zelf. De wanhoop, de chaos, het continue gevoel van dreiging, de verwarring (wie staat er eigenlijk aan jouw kant?), het wordt wonderwel effectief gebracht en de film kent dan ook geen inzakmoment, hoewel dat met bijna 2,5 uur speelduur wél te verwachten is. ’13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi’ mag dan geen diepere politieke laag hebben, het is wél een spannende ode aan de heldhaftige mannen die door hun daadkrachtige optreden een veel groter bloedbad hebben weten te voorkomen. Als Bay verder gaat op deze ingeslagen weg, kunnen we dat alleen maar toejuichen.

Bioscooprelease: 4 februari 2016
DVD- en blu-ray-release: 17 augustus 2016