20.000 especies de abejas (2023)

Recensie 20.000 especies de abejas CinemagazineRegie: Estibaliz Urresola Solaguren | 129 minuten | drama | Acteurs: Sofía Otero, Patricia López Arnaiz, Ane Gabarain, Itziar Lazkano, Martxelo Rubio, Sara Cozar, Miguel Garcés, Unax Hayden, Andere Garabieta, Julene Puente Nafarrate, Mariñe Ibarretxe Frade, Aintziñe Rey Zurimendi, Julián Urkiola

‘20.000 especies de abejas’ begint in een lekker vlot tempo. Een in Frankrijk woonachtig gezin probeert gehaast de trein te halen voor een zomers tripje naar het Spaans Baskenland, waar de moeder vandaan komt. Het jongste kind wil niet uit bed komen, er wordt geruzied in de auto en de vader blijkt uiteindelijk niet mee te gaan. Wat er precies speelt blijft gissen, maar duidelijk is dat de gezinsverhoudingen lastig zijn en dat de achtjarige Aitor (Sofía Otero), die ook wel Cocó of Lucía wordt genoemd, centraal staat. Aitor is als jongen geboren, maar lijkt liever een meisje te willen zijn.

Het tempo ligt ineens veel lager op de plaats van bestemming, het geboortedorp van moeder Ane (Patricia López Arnaiz). Traag verloopt de interactie tussen Ane en haar familieleden (haar zus, moeder en tante), die allemaal op eigen wijze naar Aitors identiteit kijken en een oordeel klaar hebben over Ane’s manier van opvoeden. In de tussentijd ploetert Ane met beeldende kunst in de werkplaats van haar overleden vader, en hangt Aitor wat rond bij de bijenvolken van zijn oudtante Lourdes (Ane Gabarain), die zich op het imkeren heeft gestort.

Behalve traagheid kleeft er een zweem van naturalisme aan de film. Regisseur Estibaliz Urresola Solaguren maakt veel gebruik van bestaand licht, wisselt close-ups af met landschapsbeelden en laat met name de kindacteurs authentiek overkomen. Maar feit blijft wel dat er heel wat wordt afgepraat over Aitors genderidentiteit en dat moeder Ane constant enorm emotioneel is. Het overgeproblematiseerde thema doet afbreuk aan het normale, realistische leven, dat in de basis aardig is geschetst.

Het drama ‘20.000 especies de abejas’ laat zien hoe de genderidentiteit van een kind zich te midden van complexe sociale relaties ontwikkelt. Deze langgerekte film lijkt op het eerste gezicht een onopgesmukte weergave van een werkelijkheid, maar schijn bedriegt. Er worden te veel woorden en emoties gebruikt om het transgenderthema uit te diepen, waarmee het geheel toch nog iets gekunstelds krijgt.

Ester Šorm

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 11 januari 2024
VOD-release: 10 april 2024