2012, Het jaar nul (2009)

Regie: Jan Albert de Weerd | 300 minuten | actie, drama, avontuur, familie | Acteurs: Yannick van de Velde, Bram Suyker, Abbey Hoes, Sem Veeger, Genio de Groot, Ingeborg Wieten, Joep Sertons, Carly Wijs, Juda Goslinga, Fred Butter, Mauro Jarquin, Hermilo Lizcano, Alonso Mendez, David Goddyn, Jeroen Bos, Eduardo Peralta Ramos, Esgo Heil, Ernst Dekkers, Freerk Bos, Filip Bolluyt, Irmgard Winter

De Maya’s hebben eeuwen geleden voorspeld dat de aarde in 2012 een grote verandering zal ondergaan. Op 21 december van dat magische jaar zal er een cyclus van 26.000 jaar worden afgesloten. Wat er precies met de wereld gaat gebeuren, en of dat positief of rampzalig zal zijn, daar kunnen we alleen naar gissen. Wat wel vaststaat, is dat het oude Mexicaanse volk hun bevindingen genoteerd heeft in codices. Één van die codices staat centraal in de spannende Nederlandse jeugdserie ‘2012, Het jaar nul’ (2009).

De opa van tienerbroers Hidde (Yannick van de Velde) en Twan (Bram Suyker), Peter Hellinga (Genio de Groot), is amateurarcheoloog met een passie voor de oude Mayacultuur. Hij reist regelmatig door Mexico en vooral Hidde is dol op zijn verhalen. Hidde is dan ook degene die het meest met opa’s belevenissen meeleeft. Moeder Pien (Ingeborg Wieten) neemt de verhalen van haar vader met een korreltje zout en ook Twan lijkt wat nuchter in zijn opstelling. Niet verwonderlijk dus dat Peter zijn oudste kleinzoon Hidde in vertrouwen neemt op het moment dat hij een geheime en zeer belangrijke codex gevonden heeft in een oude Mayatempel. De oude man beseft heel goed dat deze codex van essentieel belang is voor de toekomst van de wereld en waarschuwt Hidde niemand te vertrouwen. Laat Twan nu net een nepjournalist binnen hebben gelaten die beweert een afspraak te hebben met Peter… Wanneer de jongens samen met hun moeder vervolgens opa van het vliegveld af wil halen en alleen zijn bagage aankomt, én er ingebroken wordt in hun huis, heeft Hidde door dat er iets flink mis is. Waar is zijn opa? Is hij ontvoerd?

Op het vliegveld ontmoeten we Mascha (Sem Veeger), een meisje dat bij Hidde en Twan op school zit. Zij wacht haar vader op, die ook met de vlucht uit Mexico aankomt, waar hij voor zaken is geweest. De drie tieners kunnen elkaar niet luchten of zien, maar met de twee volwassenen is het een heel ander verhaal. Pien en Chris (Joep Sertons) vinden elkaar direct leuk en trekken steeds vaker met elkaar op, tot afgrijzen van Mascha, Twan en Hidde, die Chris voor geen meter vertrouwt. Mascha raakt onwillekeurig betrokken bij de speurtocht die Hidde start en de drie jongeren worden steeds meer geïntrigeerd door wat ze vinden. Hulp komt uit een onverwachte hoek als ze bij het Museum Volkenkunde in Leiden het mysterieuze meisje Felix (Abbey Hoes) ontmoeten. Felix heeft visioenen van een indiaan, die haar aanwijzingen geeft en waarschuwt voor gevaren. Wanneer ze deze informatie doorspeelt naar Mascha en de de twee broers, reageren deze in eerste instantie sceptisch. Maar uiteindelijk moeten de vier samenwerken om Peter te redden en de codex in veiligheid te brengen en dat alles voor een bepaald moment. Het wordt een ijzingwekkende race tegen de klok.

‘2012, Het jaar nul’ is razend spannend en doet in dat opzicht niet onder voor grote producties als het Amerikaanse “24”. Hoewel de reeks primair gericht is op jongeren, zullen ook volwassen kijkers meegesleept worden door de geheimzinnige gebeurtenissen. In twaalf afleveringen komen evenzo veel cliffhangers voor en het is daarom erg prettig dat de serie, na in 2009 en 2010 uitgezonden te zijn op televisie, op DVD verkrijgbaar is, zodat je ongestoord een aantal afleveringen (of desnoods allemaal als je vijf uur over hebt) achter elkaar kunt kijken. De serie is geproduceerd door Johan Nijenhuis en Alain de Levita van NL Film & TV en de productiewaarden zijn, wat je mag verwachten, hoog. Dat er af en toe voor een groen scherm geacteerd is, mag de pret niet drukken. Het scenario zit knap in elkaar en dankzij de goed geschreven, geloofwaardige dialogen hang je aan de lippen van de acteurs. Er wordt dan ook uitstekend geacteerd, dikke pluim voor de talentvolle jonge cast die de serie bijna geheel draagt. ‘2012, Het jaar nul’ is een absolute aanrader voor het hele gezin!