21 Bridges (2019)

Recensie 21 Bridges CinemagazineRegie: Brian Kirk | 99 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Chadwick Boseman, Sienna Miller, J.K. Simmons, Stephan James, Taylor Kitsch, Keith David, Alexander Siddig, Louis Cancelmi, Victoria Cartagena, Gary Carr, Morocco Omari, Chris Ghaffari

In ‘21 Bridges’ wordt NYPD detective Andre Davis (Chadwick Boseman, bij het brede publiek bekend als Black Panther in de Marvel franchise) op het matje geroepen. Hoewel hij zelf zegt alleen te schieten wanneer absoluut noodzakelijk, wordt Andre door zijn collega’s bestempeld als ‘trigger-happy’ en staat zijn carrière op het spel na een aantal dodelijke schietincidenten.

In een flashback zien we de origin story van detective Davis, waar hij als kind de begrafenis van zijn vader bijwoont; een eerlijke politieman vermoord door criminelen. Door dit moment gevormd, stort Andre zich als detective op zijn eigen missie om de wereld te verlossen van ‘cop killers’. Wanneer er bij een inbraak meerdere politieagenten om het leven komen, grijpt Andre deze kans om zijn carrière te redden door de daders te vinden.

Eerder zien we deze amateurcriminelen een restaurant binnendringen om een grote hoeveelheid cocaïne te stelen. Maar wanneer er onverwachts een groep agenten voor de deur staat, schieten ze zich een weg naar buiten en laten de politiemannen voor dood achter. Davis besluit alle in- en uitgangen van Manhattan sluiten, waaronder de 21 bruggen die het eiland verbinden met andere wijken. Een origineel en spannend gegeven voor het kan-en-muis-spel dat moet volgen. Helaas worden er geen pogingen gedaan om Manhattan te ontsnappen en blijft de actie vooral binnen, waardoor de film beter ‘5 Buildings’ of ‘1 Subway’ had kunnen heten.

Davis en zijn narcotica-partner Frankie Burns (een verrassende, geslaagde rol van Sienna Miller) zetten de achtervolging in. Hoe meer zij de verdachten in een hoekje weten te drijven, hoe meer informatie er boven komt drijven over de zaak. Dit zorgt voor een aantal verrassende plotwendingen. Is detective Davis op jacht naar de juiste criminelen? En wie is er op jacht naar hem? Hoewel de plot hierdoor wat rommelig aanvoelt, zijn de actiescènes spannend en weet Boseman te overtuigen als moraalridder. ‘21 Bridges’ is geen gedenkwaardige film, maar goed voor een avondje actie en vermaak.

Julia van Berlo

VOD-release: 10 april 2020 (Amazon Prime)
DVD- en blu-ray-release: 11 september 2020