21 Jump Street (2012)

Regie: Phil Lord, Chris Miller | 109 minuten | actie, komedie, misdaad | Acteurs: Jonah Hill, Channing Tatum, Brie Larson, Dave Franco, Rob Riggle, DeRay Davis, Ice Cube, Dax Flame, Chris Parnell, Ellie Kemper, Jake M. Johnson, Nick Offerman, Holly Robinson Peete, Johnny Pemberton, Stanley Wong, Justin Hires, Brett Lapeyrouse, Lindsey Broad, Caroline Aaron, Joe Chrest, Geraldine Singer, Dakota Johnson

Tussen 1987 en 1991 werd het televisiekijkend publiek getrakteerd op de serie “21 Jump Street”. Met ruim honderd afleveringen in vijf seizoenen was deze tv-serie, geproduceerd door Steven J. Cannell Productions (bekend van onder andere het populaire “The A-Team”), redelijk succesvol. De hoofdrol was weggelegd voor het destijds nog jonge tieneridool Johnny Depp. Gedurende vier seizoenen speelde hij de rol van officier Tom Hanson. Ruim vijftien jaar nadat de eerste aflevering in de Verenigde Staten het licht zag, verschijnt met de komische film ’21 Jump Street’ een eerbetoon aan deze serie.

21 Jump Street is de naam van een politieacademie waar jonge agenten naartoe gaan om hier een undercoveropdracht te ontvangen. In de gelijknamige film worden de twee agenten Schmidt (Jonah Hill) en Jenko (Channing Tatum) naar deze academie gestuurd. Schmidt en Jenko zijn tijdens hun opleiding bevriend geraakt om de doodeenvoudige reden dat ze elkaars gebreken prima aanvullen. De dikkige Schmidt is fysiek geen held maar is daarentegen heel slim. Hij helpt de sterke, brede Jenko met zijn theorievakken, terwijl Jenko op zijn beurt Schmidt probeert wat meer discipline bij te brengen. Toch zorgt dit niet altijd voor het gewenste resultaat en wanneer de twee eenmaal politieagent zijn, slagen ze er niet in om daadwerkelijk boeven te vangen. Nadat ze een opdracht verprutst hebben, worden ze voor straf naar 21 Jump Street gestuurd alwaar ze de opdracht krijgen als undercoveragent op een middelbare school te achterhalen wie de leverancier van een nieuwe en uiterst gevaarlijke drugssoort is.

Dat het scenario met de twee tegenpolen Jenko en Schmidt voor genoeg humor kan zorgen behoeft geen uitleg. Het wordt echter pas echt leuk als blijkt dat de school waar ze op terechtkomen compleet tegenovergesteld is aan de gemiddelde middelbare school.
Dit houdt in dat de populaire mensen de nerds zijn en dat stoere jongens als Jenko met de nek worden aangekeken. Wanneer de roosters van Jenko en Schmidt per ongeluk worden omgedraaid is de hilariteit compleet. De scènes waarin Jenko zit te zwoegen tijdens de scheikundelessen en Schmidt tijdens de atletiek- en theaterlessen voor schut staat zijn misschien voorspelbaar, maar dit maakt ze niet minder grappig. Uiteindelijk is het de klungelige Schmidt die populair wordt terwijl Jenko uit ellende moet aanpappen met de mindere goden van de school.

’21 Jump Street’ heeft aan humor geen gebrek en hoewel de film niet van begin tot eind even grappig is, zijn toch ook de latere scènes van een goed niveau. Wilde auto-achtervolgingen worden lekker over the top in beeld gebracht waardoor het niet al te geforceerd aanvoelt. Ook de chemie tussen Jenko en Schmidt is volop aanwezig. Dat Jonah Hill in een komedie zijn mannetje staat heeft hij inmiddels al vaak zat bewezen (denk aan zijn rollen in ‘Get Him to the Greek’ en ‘Superbad’) en hij is geknipt voor de rol van de nerdy maar toch grappige Schmidt. Ice Cube heeft een leuke bijrol als de schreeuwerige officier Dickson, het hoofd van 21 Jump Street, die het duo van advies probeert te voorzien. En tegen het einde is er zelfs nog een heel klein rolletje voor Johnny Depp weggelegd.

’21 Jump Street’ heeft meer dan genoeg te bieden voor een breed publiek. De humor is geslaagd en de film komt hierdoor weg met een aantal voorspelbare, clichématige scènes tegen het einde waar maar weinig komedies aan lijken te ontkomen. Voor de veiligheid van de samenleving is het misschien maar goed dat de gemiddelde agent zijn werk wat serieuzer neemt dan het doldwaze duo Schmidt en Jenko. Op het witte doek staan deze ‘agenten’ echter zeker hun mannetje.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 21 juni 2012
DVD- en blu-ray-release: 24 oktober 2012