24 Hours to Live (2017)

Recensie 24 Hours to Live CinemagazineRegie: Brian Smrz | 93 minuten | actie, science fiction | Acteurs: Ethan Hawke, Paul Anderson, Rutger Hauer, Tanya van Graan, Liam Cunningham, Nathalie Boltt, Hakeem Kae-Kazim, Jenna Upton, Qing Xu, Aidan Whytock, Tyrone Keogh, Jeremy Yong, Shane John Kruger, Alex Anlos, Andrew Morgado, Brendan Murray, Bjorn Steinbach, Susan Ling Young, Richard Lothian, Jason Maydew, Gary Glushon, Owen de Wet, Dean Johnson, Jeremeo Le Cordeur, Tuks Tad Lungu

Ethan Hawke als actieheld? In ’24 Hours to Live’ doet hij een verwoede poging om met zijn personage Travis Conrad in het rijtje Ethan Hunt (‘Mission: Impossible’, Tom Cruise), John Wick (Keanu Reeves) en Snake Plissken (‘Escape from New York’, Kurt Russell) opgenomen te worden. Hawke speelt een ex-hitman, die nog één keer overgehaald wordt voor een klus.

Helaas voor hem, hij wordt zelf gedood door een Chinese spionne van Interpol, Lin Blisset (Qing Xu uit ‘Looper’). Omdat hij belangrijke informatie heeft, wekt een geheim agentschap opererend onder de naam Red Mountain hem weer tot leven. Echter, slechts voor 24 uur. De klok, onderhuids aangebracht in zijn linkerarm, tikt. Kan hij in die beperkte tijd achter de identiteit komen van de moordenaar van zijn vrouw en kind? En hoe zit het met de loyaliteit van zijn vroegere ‘warbuddie’ Jim Morrow (Paul Anderson uit “Peaky Blinders”)? En passant kruisen de paden van Travis en Lin elkaar.

Regisseur Brian Smrz heeft een verleden als stuntman en stunt-coördinator bij films als ‘Blade’, ‘Mission: Impossible II’, ‘Face/Off’ en ‘Live Free or Die Hard’. Dat is te zien, want aan actiescènes en stunts in ’24 Hours to Live’ geen gebrek. Vooral de slowmotionscène in een Afrikaans ghetto is magnifiek in beeld gebracht. Maar hoe zit het met het verhaal? Tja, je moet wel een paar dingen voor lief nemen, maar dat is bijna logisch binnen het actiegenre.

Hawke overtuigt in zijn rol van op wraak beluste ex-huurmoordenaar. In de bijrollen zien we onder andere ‘onze’ Rutger Hauer (als Frank, de schoonvader van Travis) en Liam Cunningham (Sir Davos uit “Game of Thrones” in de rol van bad guy Wetzler). Zij krijgen helaas te weinig speeltijd om echt te excelleren. De grootste bijrol is weggelegd voor Anderson en die kwijt zich goed van zijn taak. Helaas steekt Qing Xu daar schril bij af. Haar Engels lijkt door een ander ingesproken en je krijgt sterk het gevoel dat ze alleen gecast is als ‘excuus-exoot’.

Zoals Wetzler in de film zegt: “Een man zonder familie heeft niets te verliezen.” Inderdaad, want als je nog maar 24 uur te leven hebt, wat maakt het dan allemaal nog uit? Voor liefhebbers van ongebreidelde actie (achtervolgingen, stunts, veel mitrailleurgeschut) een rechttoe-rechtaan verhaal en een obligate ‘showdown’ aan het einde van een onstuimige rit.

Ruud Stift

Bioscooprelease: 18 januari 2018
DVD- en blu-ray-release: 22 mei 2018