24 Wochen (2016)

Recensie 24 Wochen CinemagazineRegie: Anne Zohra Berrached | 102 minuten | drama | Acteurs: Julia Jentsch, Bjarne Mädel, Johanna Gastdorf, Emilia Pieske, Maria-Victoria Dragus, Mila Bruk, Barbara Focke, Julia Golembiowski, Felicity Grist, Florian Kleine, Christian Müller, Karina Plachetka, Martin Reik, Sabine Wolf, Wolfgang Zarnack

Het leven gaat lekker in ’24 Wochen’ voor standup comedian Astrid Lorenz.  Ze is succesvol in het theater, heeft een lieve vriend Markus die ook haar stage manager is en ze hebben samen een dochter. Daarnaast zit ze ook in haar eerste trimester van de zwangerschap van hun tweede kind. Niks staat een gelukkige toekomst in de weg… totdat een routine gynaecologisch onderzoek afwijkend resultaat geeft.

Astrid heeft op het toneel een duidelijke mening over feministen, het verschil tussen de seksen en ze ziet zichzelf als een open en realistische vrouw. Dat komt van pas, want de klap is best groot als blijkt dat hun ongeboren kindje het Syndroom van Down heeft.  Als ze na een avondje uit een kleine aanrijding krijgen, bruist het leven door Astrid en Markus heen en ze besluiten de baby te houden. Samen vertellen ze het aan hun dochter Nele en Astrids moeder en later hun vriendenkring.

Omdat het koppel een druk schema heeft, hebben ze een oppas voor Nele. Maar als de oppas hoort dat ze straks ook voor een jongetje met het Down Syndroom moet gaan zorgen, gooit het jonge meisje de handdoek in de ring. Ze vindt het immoreel en “vies” dat Astrid en Markus willens en wetens een “ongezond” kind op de wereld gaan zetten. Die mening wordt gedeeld door sommige vrienden en wordt later de wereld in geholpen als Astrids situatie wordt besproken op de radio. Dat dit later aan de aanstaande moeder gaat knagen, is evident. Om het oppasprobleem op te lossen, komt Beate, Astrids moeder, bij hen inwonen, wat van tijd tot tijd voor enorme spanningen en een tweestrijd – in de beslissing om het kindje te houden – zorgt.

Astrid is inmiddels zes maanden zwanger. Een nieuwe echo laat verontrustend nieuws zien; naast het Syndroom van Down heeft het ongeboren kind een veel groter genetisch probleem. De twijfel slaat toe: wat voor kwaliteit van leven heeft dit kind? En hoe overleef je dit dilemma als koppel als je niet op één lijn zit over het lot van je ongeboren zoon?

Dit Duitse filmdrama komt hard binnen. Omdat het acteerwerk van met name Julia Jentsch (‘Hannah Arendt’) zo naturel is en het camerawerk niet met steadycams is gedaan, lijkt het meer op een documentaire dan een film. Dit wordt versterkt door de klinische, gedetailleerde, no-nonsense benadering van de op handen zijnde behandeling.

De plot is oprecht, menselijk en de sfeer ervan wordt niet vertroebeld door overbodige “treurige” muziek of wollige dialogen. Er is duidelijk een enorm probleem in het leven van Markus en Astrid en om dat feit wordt niet langdradig heen gedanst. Tijdens ’24 Wochen’ word je deelgenoot van één van de zwaarste beslissingen die een mens kan maken. Hartverscheurende, maar goudeerlijke film.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 29 september 2016
VOD-release: 15 februari 2017