30 Minutes or Less (2011)

Regie: Ruben Fleischer | 83 minuten | actie, avontuur, komedie, misdaad | Acteurs: Jesse Eisenberg, Danny McBride, Aziz Ansari, Nick Swardson, Dilshad Vadsaria, Michael Peña, Bianca Kajlich, Fred Ward, Sam Johnston, Jack Foley, Elizabeth Wright Shapiro, Brett Gelman, Paul Tierney, Staci Lynn Fletcher, Gary Brichetto, Ilyssa Fradin, Grace Heemstra, Torey Adkins, Rebecca Cox

Oh, die moeilijke tweede productie na een succesvol debuut… Ruben Fleischer gooide hoge ogen met verrassingshit ‘Zombieland’, een film die door veel kijkers onmiddellijk in het hart gesloten werd. Opvolger ’30 Minutes or Less’, eveneens met Jesse Eisenberg in de hoofdrol, zal het minder goed vergaan.

Eisenberg speelt de rol van pizzakoerier Nick, die nauwelijks meer ambitie lijkt te hebben dan het bezorgen van de baksels van zijn onsympathieke baas binnen de dertig minuten die daar voor staan. Lukt dat niet, dan kan hij naar zijn geld en dus ook zijn fooi fluiten. Hij woont samen met zijn beste vriend sinds jaren, Chet (Aziz Ansari), die zijn leven iets meer uitgestippeld heeft. Voor Chets tweelingzus Kate (Dilshad Vadsaria) koestert Nick warme gevoelens, heeft zelfs een keer seks met haar gehad, maar veel is er daarna nog niet uitgekomen. Wanneer Chet daar echter achter komt, flipt hij en na een hevige, over de top-geacteerde ruzie lijkt de vriendschap over.

Ondertussen maken we ook kennis met de twee domme rednecks Dwayne (Danny McBride) en Travis (Nick Swardson), wiens hobby bestaat uit het opblazen van dingen. Dwaynes vader (Fred Ward) won ooit de loterij, maar Dwayne kan hem, vanwege de terechte kritiek die pa op zijn leven heeft, niet uitstaan. Hij oppert het plan om zijn rijke pa om te laten leggen, zodat hij de erfenis op kan strijken. Via een stripper kan hij een huurmoordenaar regelen, maar die wil 100.000 dollar, voor hij ook maar één vinger uitsteekt naar Dwaynes paps. Dwayne en Travis komen vervolgens op het lumineuze idee om een pizzakoerier te kidnappen, een bom aan hem vast te maken en hem een bank te laten beroven. Als deze pizzabezorger niet doet wat zij zeggen, blazen ze ‘m gewoon op. Simpel toch?

Nick is uiteraard het slachtoffer van dit plan. In paniek en ten einde raad roept hij de hulp in van de enige vriend die hij heeft, ondanks de ruzie van daarvoor, Chet. Aanvankelijk voelt Chet er weinig voor zich in het probleem van Nick te mengen, maar zijn schuldgevoelens doen hem besluiten zijn kameraad toch te helpen. Bizar maar waar: ’30 Minutes or Less’ vertoont opvallende overeenkomsten met een waargebeurd verhaal: Brian Douglas Wells in Pennsylvania, overkwam hetzelfde als Nick in de film.

’30 Minutes or Less’ is een vlotte, pretentieloze actiekomedie, met jammer genoeg een niet al te hoge grapdichtheid. Het is in feite een dubbele buddy-movie, met Nick en Chet aan de goede kant en Dwayne en Travis aan de foute kant. Eisenberg vormt, samen met Danny McBride de grootste troef van de film. Beide acteurs tillen het magere scenario naar een hoger plan. Vooral McBride weet indruk te maken, hij maakt van zijn Dwayne een  net-niet cartoonesk personage. Eisenberg bewijst hier wederom een altijd betrouwbare toevoeging aan een film te zijn, zijn subtiele vertolking van de neurotische filmheld is erg prettig om naar te kijken. Helemaal slagen doet de film echter niet, daarvoor is de vriendschap tussen Nick en Chet te slecht uitgewerkt. Aziz schreeuwt vrijwel al zijn teksten, wat erg vermoeiend én ongeloofwaardig is. Daarnaast zijn de dialogen ook nog eens van het ‘stand-up-comedian’-kaliber, alsof elk personage op een podium staat en dat gaat soms vervelen.

Wanneer een goede film een avondje uit eten in een duur Italiaans restaurant is, waar je een met zorg bereid Italiaans gerecht nuttigt, dan is ’30 Minutes or Less’ een pizza die door een brommertje aan je deur afgeleverd wordt. Best lekker, het vult, maar morgen weet je niet meer of je de Hawaii of de vier seizoenen gehad hebt.

DVD- en blu-ray-release: 23 mei 2012