37°2 le matin – Betty Blue (1986)

Regie: Jean-Jacques Beineix | 120 minuten | drama, komedie | Acteurs: Béatrice Dalle, Jean-Hugues Anglade, Gérard Darmon, Consuelo De Haviland, Clémentine Célarié, Jacques Mathou

In 1986 was de filmhuisfilm nog een schemerige rolprent die, gefilmd met blauwe lenzen, in rokerige holen werd afgespeeld. De hoogtijdagen van de film noir waren voorbij en het commerciële succesverhaal van de onafhankelijke filmmakers moest nog komen. Af en toe zat er wel eens een memorabele film tussen en ’37°2 le matin’ (‘Betty Blue’) is er zo één. Het is een tragisch liefdesverhaal dat geheel wordt beheerst door Betty, een manisch-depressieve jonge vrouw die zielsveel van iemand kan houden, maar niet van zichzelf.

Betty kan niets half doen. Als zij of haar geliefden onheus bejegend wordt, neemt ze het recht in eigen hand en vernietigt alles om zich heen. Ze luistert niet naar hen, maar verplettert ze in alle zinnen des woords met haar liefde. Hoe anders is haar vriend Zorg, die alles over zich heen laat komen maar wel veel van Betty houdt. Dat ziet ze echter niet, nee, ze lijkt hem er zelfs om te haten en meer nog: ze haat zichzelf.

Het hoe en het waarom komen we niet te weten. Als bij donderslag verschijnt ze in de film en in het kabbelende leven van verteller Zorg, en met een grote klap verdwijnt ze ook weer. Tussen dit alles in zit een gedoemde liefde, maar wel een échte. Meer hoef je als kijker niet te weten. De wirwar aan feitelijke gebeurtenissen en het trage plot doen er dan ook niet zoveel toe. Alles draait om de intensiteit van Betty en het toekijken van Zorg. De twee hoofdrolspelers contrasteren geweldig maar er is zeker chemie tussen de zwoele Dalle en het warrige Fransoosje Anglade. Het is bevreemdend om door de trage ogen van Zorg naar de explosieve Betty te kijken, maar het werkt. Je zit er dicht op en dat is confronterend, toch heb je aan het eind het gevoel dat het nu eenmaal zo heeft moeten aflopen.

Je kunt Betty evenals Zorg dan ook niet haten, ze is zelf immers ook machteloos in haar daden. Betty is een fatale vrouw die zichzélf vernietigt in plaats van anderen. Met Béatrice Dalle schiep regisseur Jean-Jacques Beineix een uniek karakter, dat in haar soort moeilijk te evenaren zal zijn.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 16 oktober 1986