5 Dollars a Day (2008)

Regie: Nigel Cole | 95 minuten | drama, komedie | Acteurs: Christopher Walken, Allessandro Nivola, Sharon Stone, Amanda Peet, Peter Coyote, Dean Cain, Beth Bailey, Marya Beauvais, Frank Bond, Christopher Dempsey, Christopher Hagen, Anne Johns, Diana Maimin, Mike Miller, Mandy Olsen, Nectar Rose, Tom Schuch, Babak Tafti, Bridget White

Christopher Walken heeft niet veel nodig om een rol naar zijn hand te zetten. In ‘5 Dollars a Day’ (2008) van regisseur Nigel Cole mag de excentrieke acteur zich uitleven als Nat, een man die elke dag slechts vijf dollar probeert te spenderen, de rest bietst, steelt en scharrelt hij bij elkaar. Zo belt hij radiostations op om concertkaartjes te winnen. Niet dat hij daar zelf naartoe gaat, nee hij verkoopt ze weer door. Tel uit je winst. Hij rijdt rond in een knalroze gesponsorde auto, zorgt ervoor dat hij kosteloos zijn haar in model kan laten brengen en spaart coupons om gratis te kunnen eten. Slapen doet hij in leegstaande huizen, achter de rug van de makelaar of de woningbouwvereniging om. Niet al zijn fratsen zijn even onschuldig. Want Nat is en blijft een eersteklas oplichter. Ooit probeerde hij de fijne kneepjes van ‘het vak’ over te brengen op zijn zoon Flynn (Alessandro Nivola), maar toen dat uit de hand liep en de jongen in de cel belandde, groeiden de twee uit elkaar. In ‘5 Dollars a Day’ zien we hoe hun onderlinge relatie langzaam weer hersteld wordt.

De dag begint direct al slecht voor Flynn. Hoe goed hij zijn best ook doet als hygiëne-inspecteur in restaurants en cafés, zodra uitkomt dat hij in de bak heeft gezeten, wordt hij zonder pardon op straat gezet. Als klap op de vuurpijl maakt zijn vriendin (Amanda Peet) het ook nog uit. Alsof het niet nóg erger kon, ligt er een brief van zijn vader op hem te wachten. Flynn heeft zijn pa al jaren niet meer gezien en zit niet op zijn post te wachten. Als Nat echter schrijft dat hij ernstig ziek is en waarschijnlijk niet lang meer te leven heeft, reist Flynn af naar New Jersey om te zien hoe het gaat met de man aan wie hij een hekel heeft. Nat, de man die zijn dagen zo goedkoop mogelijk door wil komen, blijkt een tumor in zijn hersenen te hebben. Hij vraagt Flynn om hem naar New Mexico te rijden, waar hij een experimenteel behandelingsprogramma wil volgen. Tegenstribbelend stemt Flynn toe, nog niet wetend dat zijn vader een route heeft uitgestippeld die niet zo zeer het snelst, maar wel het goedkoopst is. Flynn heeft aanvankelijk totaal geen zin in de tocht, maar hoe langer ze onderweg zijn, hoe meer hij zijn vader gaat waarderen.

‘5 Dollars a Day’ is een road movie uit het boekje. Het begin- en eindpunt staan al vast en ook onderweg blijven de verrassingen uit. Regisseur Nigel Cole en scenarioschrijvers Tippi en Neal H. Dobrofsky hadden klaarblijkelijk geen zin om risico’s te nemen en houden wel erg krampachtig vast aan de bekende formules van het genre. Het resultaat is een rustig voortkabbelend filmpje waarin weinig opzienbarends gebeurt. Het is dan aan de acteurs om er nog iets van te maken en gelukkig valt er dankzij hen nog wat te genieten. Christopher Walken hoeft niet eens het onderste uit de kan te halen om van Nat een sympathiek personage te maken. Natuurlijk, hij is een oplichter, maar wel een aan wie je je hart kunt en wilt verpanden. Walken, die dit soort vreemde vogels zonder enige moeite uit zijn mouw lijkt te schudden, heeft er plezier in en dat straalt hij ook uit. Dat geldt overigens ook voor Sharon Stone, die een kleine maar indrukwekkende bijdrage levert als familievriendin Dolores. Alessandro Nivola moet zich zien staande te houden naast deze twee supersterren en dat lukt hem prima. Hij moet ervoor werken om de sympathie van de kijker te winnen, maar slaagt uiteindelijk in zijn opzet. Amanda Peet en Peter Coyote zijn te zien in kleine rolletjes.

‘5 Dollars a Day’ is weinig opzienbarend en volgt nauwgezet de regels van het genre van de road movie, maar dankzij de prima cast en de ontspannen sfeer kijkt dit filmpje toch lekker weg. Christopher Walken speelt dan misschien op de automatische piloot, het plezier dat hij heeft spat er vanaf en dat werkt aanstekelijk voor de kijker. Ook de nog altijd verleidelijke Sharon Stone is op haar paasbest. Samen slepen ze Alessandro Nivola mee naar een hoger niveau. Het is vooral dankzij de inzet en het enthousiasme van de cast dat ‘5 Dollars a Day’ bij vlagen boven zichzelf uitstijgt.