51 (2011)
Regie: Jason Connery | 88 minuten | horror, science fiction | Acteurs: Bruce Boxleitner, Rachel Miner, Vanessa Branch, Beau Brasseaux, Jason London, Andrew Sensenig, John Shea, Jillian Batherson, Damon Lipari, Lena Clark, Billy Slaughter, J.D. Evermore, Tammi Arender, Nedal Yousef, Luke Sexton, VyVy Nguyen, Ivan Djurovic, Randy Austin, Jules Washington, Sean Paul Braud, Jed Maheu, Bruce Sanders Jr., Ryan H. Jackson
Over Area 51 gaan al jaren hardnekkige geruchten. Er wordt beweerd dat de Amerikaanse luchtmacht buitenaardse wezens gevangen houdt op deze streng beveiligde militaire basis en er testen op uitvoert om zo meer te weten komen over het leven buiten deze aardbol. Area 51 vormde al vaak een inspiratiebron voor film- en tv-serie makers en je moet dan ook wel van goeden huize komen wil je er een originele draai aan kunnen geven. De makers van ‘51’, een film die zich volledig op deze plek afspeelt, hadden geen baanbrekende film voor ogen. ’51’ vertelt een eenvoudig verhaal.
In de film heeft de luchtmacht genoeg van het gespeculeer omtrent de basis en onder druk van de regering is besloten twee teams van journalisten toe te laten om voor eens en altijd af te rekenen met de spookverhalen die de ronde doen. Uiteraard blijken de geruchten wel waar, maar de leiding hoopt dat als ze de aandacht van de journalisten op iets anders groots en geheimzinnigs kan vestigen, dat ze de leugens dat er verder écht niets is op de basis, voor zoete koek zullen slikken. Cynische blogger Claire (Vanessa Branch uit de ‘Pirates of the Caribbean’ films) is vastbesloten de onderste steen boven te krijgen en gaat vol in de aanval bij de kolonel die de rondleiding verzorgt (Bruce Boxleitner), maar haar veel ervarener collega/concurrent Sam Whitaker (John Shea) hanteert een andere aanpak. Beide journalisten hebben nog iemand mee die de beelden vast moet leggen: een ambitieuze fotograaf die hoopt het shot van zijn leven te krijgen (“zo’n foto waar mensen mij na mijn dood nog om herinneren…”, luidt zijn uitspraak vlak voor zijn droom uitkomt) en een cameravrouw die alleen maar hoopt dat er inderdaad aliens zijn omdat haar broer haar daar vroeger bang mee maakte. Verder volgen we twee soldaten, van wie we redelijk wat achtergrondinformatie krijgen. Die achtergrondinformatie blijkt vooral gegeven te worden om het vervolg van het verhaal te kunnen voorspellen, maar de poging om de karakters wat uit te diepen om welke reden dan ook, verdient een plusje.
De aliens die uitbreken zien er nog best aardig uit. Weinig special effects, maar met ouderwets latex en make-up wordt bereikt wat men wil bereiken. Van de cast wordt niet zo heel veel gevraagd, maar wat ze moeten doen, is afdoende, waardoor de film niet irriteert. Door het volstrekt voorspelbare verhaal weet ’51’ echter maar niet spannend te worden. Er zit geen enkel schrikmoment in en omdat het scenario zo simplistisch is, leent ’51’ zich uitstekend voor multitasken. Tijdens het kijken is het makkelijk om je social mediapagina’s bij te werken, een telefoongesprek te voeren of een legpuzzel van 500 stukjes te maken. Je zult de film gewoon kunnen blijven volgen. ’51’ lijkt alleen gemaakt voor de werkgelegenheid. Aan het sci-fi/horrorgenre voegt het niets toe.
Monica Meijer