7 Prisioneiros (2021)

Recensie 7 Prisioneiros CinemagazineRegie: Alexandre Moratto | 93 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Christian Malheiros, Rodrigo Santoro, Lucas Oranmian, Vitor Julian, Josias Duarte, André Abujamra, Dirce Thomaz, Cecília Homem de Mello, Jheysson Acalá, Rodolfo Amorim, Mayara Batista, Inara Dos Santos, Maria Amélia Farah, Fábio Herford

Het moderne leven kent zo zijn patronen. Een van de bekendere is de migratie van het platteland naar de stad, waar vooral jongeren op zoek gaan naar geld, geluk en vertier. Zo ook de jonge Mateus in het Braziliaanse ‘7 Prisioneiros’. In dit sociaal drama wordt Mateus met drie andere jongens naar Sao Paolo gelokt om te gaan werken voor schroothandelaar Luca. Eenmaal gearriveerd gaat de poort van de schroothandel op slot en zijn de jongens de gevangenen van deze louche ondernemer. Ze worden pas vrijgelaten (zegt Luca) wanneer ze voldoende hebben verdiend om hun onkosten terug te betalen. Onkosten waar de jongens niets van weten.

Voor wie dit klinkt als overbekende Braziliaanse miserie, doet er toch goed aan te blijven kijken. Na het eerste voorspelbare half uur neemt de film een onverwachte wending. Dan besluit Mateus niet langer de baas tegen te werken, maar hem juist te helpen, om zo de vrijlating te bespoedigen. Op die manier verandert de verhouding niet alleen tussen Mateus en Luca, maar ook tussen Mateus en de andere jongens.

Het zijn de veranderingen in de onderlinge verhoudingen die de boel op scherp zetten in dit even deprimerende als boeiende drama. Als kijker begrijp je zowel Mateus als zijn kompanen, en na verloop van tijd begin je zelfs voor Luca wat begrip te krijgen. Uiteindelijk zijn alle personages slachtoffer van systemen (politiek, sociaal, economisch) die door en door verrot zijn. Systemen die de mens ertoe dwingen om zonder al te veel scrupules voor zichzelf te kiezen. Het alternatief is een leven als moderne slaaf.

Dit trieste verhaal komt tot ons in een ongepolijste docu-stijl, die de boel er niet vrolijker op maakt. Wel realistischer. De dreiging van geweld is altijd voelbaar, terwijl je nooit zeker weet wat er zich in de hoofden van de personages omgaat. Beklemmendst is een akelige sequentie waarin Mateus met Luca een aantal totaal gepanikeerde vrouwen transporteren naar een onbekende bestemming. Juist door de rauwe stijl zijn die scènes lastig te verteren. Datzelfde geldt voor de scènes waarin Mateus voor onmenselijke keuzes staat.

Je zou willen dat films over moderne slavernij intussen niet meer nodig zijn, maar de werkelijkheid leert anders. Dat maakt het knappe ‘7 Prisioneiros’ nog geen lolletje om naar te kijken, maar urgent en actueel is het allemaal wel. En niet alleen voor Braziliaanse kijkers.

VOD-release: 11 november 2021 (Netflix)