8 Mile (2002)

Regie: Curtis Hanson | 110 minuten | drama, muziek | Acteurs: Eminem, Mekhi Phifer, Brittany Murphy, Kim Basinger, Evan Jones, Omar Benson Miller, De’Angelo Wilson, Eugene Byrd, Taryn Manning, Larry Hudson, Proof, Mike Bell, DJ Head, Michael Shannon, Chloe Greenfield

Tja, Eminem. Wat moet je nog over deze man zeggen? Iedereen die wel eens op een onbewaakt moment naar een muziekzender heeft gezapt, zal de blanke rapper wel zijn tegen gekomen. En anders zul je zijn naam wel in één van de talloze showbiz-programma’s die ons land kent, zijn tegengekomen. Feit is dat de muzikant zichzelf in sneltreinvaart op de kaart heeft gezet. Sinds de geblondeerde rapper zijn eigen speelfilm heeft gekregen kon werkelijk niemand meer om hem heen. Je raad het al, die speelfilm is ‘8 Mile’.

Het sterrenvehikel begint met de introductie van Jimmy Smith Jr. (Eminem), wiens droom het is om door te breken in de rapscene. Door zijn blanke huis is het voor de jonge Smith erg moeilijk om aansluiting te vinden in de muziekcultuur die gedomineerd wordt door donkere mensen. Toch laat de ambitieuze Jimmy zich niet afschrikken en onder het pseudoniem ‘Bunny Rabbit’ probeert hij zijn weg te vinden in de rapwereld. Hij heeft talent, maar het is nog maar de vraag of hij zijn leven op tijd op orde krijgen om mee te doen aan een talentenjacht.

Je hoeft niet veel fantasie te hebben om de vergelijking met filmklassieker ‘Rocky’ te kunnen maken. Hoewel ‘8 Mile’ krampachtig probeert te bewijzen dat het op eigen benen kan staan, is het overduidelijk dat het hier toch echt om een schaamteloze formulefilm gaat. Sterker nog: deze productie is een languitgerekte reclamespot voor Eminem. De rapper heeft met deze film zijn controversiële imago van zich afgeschud en is sindsdien een geheel andere koers gaan varen.

Marshall Mathers, zoals de rapper in het dagelijks leven heet, is milder en publieksvriendelijker geworden. En wat is nu een betere manier om de wereld duidelijk te maken dat je veranderd bent, dan om in een grote Hollywoodfilm te gaan acteren. In dat licht moet je deze film ook zien: een grootse (hernieuwde) kennismaking met een ‘herboren’ muzikant. De shockrapper probeert duidelijk te maken dat hij zijn wilde haren kwijt is geraakt en serieuzer is geworden. Dat Mathers daarvoor een film heeft gebruikt is een slimme marketingtruc, maar als volwaardig product schiet ‘8 Mile’ toch echt te kort.

Het ligt er vanaf de eerste seconde al zo dik bovenop dat deze film draait om één ding: juist om Eminem. Het verhaal en de cast doen er niet toe. Deze productie gaat om het promoten van de gelijknamige soundtrack en om de starpower van de rapper. Leuk voor de fans natuurlijk, maar als reguliere filmbezoeker heb je niet veel te zoeken bij ‘8 Miile’. Daarvoor schort er gewoonweg te veel aan deze film van regisseur Curtis Hanson.

Het merendeel van de acteurs is zeer matig, daarnaast is zijn zaken als karakteruitdieping en plotwendingen vrijwel nihil. Alleen het hoofdpersonage wordt voorzien van een achtergrond en een eigen karakter. Nu moet gezegd worden dat Mathers redelijk goed acteert en de interesse weet vast te houden door zijn charismatische voorkomen. Een topacteur zal de hoogblonde rapper waarschijnlijk niet worden, maar in zijn eerste filmrol is hij best te pruimen. Vooral zijn samenspel met Mekhi Phifer levert mooie scènes op. Naast Mathers weten alleen Phifer en Murphy met hun aardige spel indruk te maken.

De meeste acteurs kunnen weinig met hun slappe teksten en flinterdunne personages. Vooral de vriendenclub van hoofdpersoon Bunny Rabbit komt totaal niet over. Je hebt de domme dikkerd, een sletterige trailer-trash moeder en de filosofische gangster: kortom de doorsnee kost die je al in tientallen B-films voorbij hebt zien komen. De traditionele opbouw van de film zorgt er ook niet voor, dat ‘8 Mile’ ooit echt gaat sprankelen. Het gevolg is dat je naar een van A tot Z voorspelbare film zit te kijken die teveel leunt op de prestaties van Eminem.

Met een muzikant in de titelrol mag het geen verassing zijn dat de soundtrack erg belangrijk is voor de film. ‘8 Mile’ leeft pas op bij de momenten waarin de muziek voor zich spreekt. Ongeacht je mening over (voormalig) relrapper Eminem kun je niets anders constanteren dat de beste man een dijk van een soundtrack in elkaar heeft gezet. Het nummer ‘Lose Yourself’ staat als een huis en levert gegarandeerd kippenvel op.

De beste delen van deze film zitten in de muzikale gedeeltes. In zogenaamde ‘rap-battles’ etaleert Eminem zijn talenten tegenover ook niet misselijke rappers als Xzibit. Deze verbale bokspartijen zijn de eigenlijke lokkertjes van de film, vergelijkbaar met de knokpartijen in de ‘Rocky-films’. Als je eenmaal in de actie wordt gegooid dan is de film bij vlagen best vermakelijk. Helaas zijn die momenten erg schaars. Visueel valt er weinig op de film af te dingen. Hanson zet een beklemmend sfeertje neer door met vale, grauwe kleurfilters te werken.

‘8 Mile’ is een film voor de die-hard Eminemfan. Tenminste als zij bereid zijn om naar een mildere, Hollywoodversie van hun idool te gaan kijken. Heb je niet zoveel met rapmuziek of met het fenomeen Marshall Mathers, dan kun je deze film met een gerust hart overslaan.

Bioscooprelease: 16 januari 2003