90 Minutes in Heaven (2015)

Regie: Michael Polish | 117 minuten | drama | Acteurs: Hayden Christensen, Kate Bosworth, Hudson Meek, Bobby Batson, Elizabeth Hunter, Nicholas Pryor, Michael Harding, Cynthia Barrett, Bruce Taylor, Matthew Bauman, Trevor Allen Martin, Sallye McDougald Hooks, Mark Oliver, Rhoda Griffis, Ashley Bratcher, Vanessa Cloke, Michael W. Smith, Marshall Bell, Jason Kennedy, Fred Dalton Thompson, Tyler Case, Jasper Polish

’90 Minutes in Heaven’ vertelt het waargebeurde verhaal van Don Piper, een predikant die in januari 1999 na het bezoeken van een conferentie bij een zwaar auto-ongeluk betrokken raakt. Hij wordt frontaal geraakt door een vrachtwagen, overlijdt ter plekke, maar omdat zijn auto zodanig beschadigd is, kan zijn lichaam niet direct geborgen worden. Het ambulancepersoneel verklaart hem dood, maar wanneer een toevallige voorbijganger, eveneens predikant, toestemming krijgt om  voor de overledene te bidden, gebeurt er een wonder. Don Piper zingt zachtjes met de predikant mee, hij leeft! Met man en macht wordt Dons lichaam uit het wrak gehaald en naar het ziekenhuis gebracht. Daar wordt zijn vrouw op de hoogte gebracht.

Het ziekenhuispersoneel heeft de handen vol aan de predikant. Na diverse zware operaties lijkt Don het te gaan redden, maar hij blijft heel veel pijn houden. Zoveel, dat hij zich afvraagt waarom God hem terug heeft gehaald naar aarde. Immers, in de negentig minuten dat hij dood was, verbleef hij in de hemel en daar was hij veel gelukkiger. Voor wie hoopt dat ’90 Minutes in Heaven’ zich vooral in de hemel afspeelt, en dus visuele hoogstandjes à la ‘What Dreams May Come’ en ‘The Lovely Bones’ mag verwachten, komt van een koude kermis thuis, want de 117 minuten die deze film met sterke religieuze insteek telt, speelt het leeuwendeel zich af rond het ziekenhuisbed van Don Piper. En dat is geen pretje, want het is geen bijzonder sympathiek personage. Toegegeven, het moet ook erg moeilijk zijn geweest om in zoveel pijn te leven, maar Don is zo onaangenaam dat je bijna hoopt dat zijn wens verhoord wordt en zijn vrouw en kinderen door kunnen gaan met hun leven.

Ook op het acteerwerk valt veel af te dingen. Op zich is het opmerkelijk dat twee bekende acteurs in een film met zo’n tv-drama-uitstraling spelen, maar Hayden Christensen en Kate Bosworth weten maar weinig emotie in hun spel te leggen. Wanneer Don uiteindelijk zijn geliefde vertelt over zijn hemelse anderhalf uur, spreekt er maar weinig gevoel uit en wat een ontroerend moment had kunnen zijn, is voorbij voor je het weet. Hoe ongelooflijk en wellicht voor sommigen inspirerend het waargebeurde verhaal ook mag zijn, bij de vertaling naar film is het maar een saaie, zouteloze bedoening die de kijker niet veel zal doen. Aan het eind van de film krijg je de echte Don Piper en zijn familie nog even te zien in een fotocompilatie. Valt je dan op dat Kate Bosworth totaal niet op de echte Eva Piper lijkt, bedenk dan dat haar Michael Polish met haar getrouwd is. Tja…

DVD-release: 11 mei 2016