A Beautiful Life (2008)

Regie: Alejandro Chomski | 81 minuten | drama | Acteurs: Dana Delany, Ling Bai, Debi Mazar, Jonathan LaPaglia, Walter Perez, Jesse Garcia, Angela Sarafyan, Enrique Castillo, Rena Owen, Ronnie Gene Blevins, Meltem Cumbul, Saadet Aksoy, Brandon Ficara, Tuba Ünsal, Stefan Banica Jr., Ho-Jung, Andreea Banica, Deidra Edwards, Royana Black, Gloria Alexandra, Bree Elise, Dan Kelpine, Bill Lithgow, Tim Moore

‘A Beautiful Life’, daar zijn de hoofdpersonen in deze gelijknamige film naar op zoek terwijl ze opboksen tegen storende factoren als werkloosheid en dakloosheid, en aanschuren tegen de randen van de wet. De film belicht de schaduwzijde van de grote stad New York; illegale immigratie, louche stripclubs en drugshandel als mogelijke escape naar een gelukkiger leven. Twee zielen ontmoeten elkaar wanneer armoede hen beiden dreigt te verscheuren. Een moment waarop echte liefde ontstaat…

Deze prent van regisseur Alejandro Chomski is een guur drama, maar kent tevens de warmte van bekommering wanneer mensen elkaar helpen in barre omstandigheden. Het resultaat is gedegen dramatiek met op de juiste momenten een subtiel staaltje ‘feel good’ zonder dat de film direct te zoet wordt.

‘A Beautiful Life’ blijft dichtbij de hoofdpersonages waardoor hun uitzichtloosheid je geen seconde ontgaat. En toch is het scenario verre van depressief. Het komt soms zelfs een stukje tegemoet aan de verheerlijking van ‘niets anders hebben dan elkaar’, een romantische gedachte die zich waarschijnlijk alleen beperkt tot de wereld van de film. Maar het is ook mede dankzij de sympathie die het karakter Maggie (Angela Sarafyan) weet op te roepen, waarbij de drift om positief te blijven en er steeds iets goeds van te blijven maken zegeviert. Eveneens lijkt Sarafyan de kunst van het zorgelijk kijken zelf uitgevonden te hebben. Een prima actrice die geen moment haar geloofwaardigheid verliest.

Het scenario en de vertolking van ‘A Beautiful Life’ smaakt naar meer, en dat maakt het abrupte einde na iets meer dan een uur onnodig jammer en onverwacht. Chomski zet een prachtige opmaat neer naar een roerend drama dat om onduidelijke redenen niet wordt ingekopt. Ondanks dat de film geen moment zal vervelen, mist het zijn kans om een meeslepend drama te worden. Wat niet wil zeggen dat het einde te kort door de bocht is. Maar de verwachting van de eerste zestig minuten lijken te duiden op het voorportaal van een tergende misère die uiteindelijk uit blijft.

Hoe dan ook is ‘A Beautiful Life’ absoluut geen tijdverspilling. De kijker wordt getrakteerd op een sfeervolle (licht romantische) film die een donkere maar intrigerende kant van New York belicht. De Argentijnse cineast Alejandro Chomski nuanceert de -voor de wet verboden- daden van mensen, tegen de achtergrond van hun persoonlijke situatie en de wil om iets te bereiken. Daarmee is ‘A Beautiful Life’ amusant en tevens inhoudsvol.

Tjeerd Kooistra