A Better Tomorrow-Ying hung boon sik (1986)

Regie: John Woo | 91 minuten | actie, drama, misdaad | Acteurs: Lung Ti, Leslie Cheung, Chow Yun Fat, Emily Chu, Waise Lee, Fui-On Shing, Kenneth sang, Hrk Tsui, John Woo, Yangzi Shi, Feng Tien

‘A Better Tomorrow’ staat in de lijst van de beste Chinese films aller tijden op de tweede plaats. De film is zo populair dat de Chinese jeugd lange, zwarte jassen begon te dragen na het zien van de film, net als hoofdpersoon Mark Gor (Chow Yun Fat), inclusief zonnebril en lucifer in de mond. De film werd daarom fel bekritiseerd door de Chinese regering die stelde dat Woo het leven van de Triadgangsters romantiseerde.

De reden waarom Woo ervoor koos om de gangster Mark Gor als held te laten zien was omdat hij geen andere realistische actieheld kon vinden in de hedendaagse Chinese cultuur. Hij baseerde het karakter van Mark Gor op het personage van de dolende ridder uit zijn eerdere film ‘Last Hurray for Chivalry’. De casting van Chow Yun Fat was omstreden. Hoewel de acteur bekend was van tv, waren de meeste van zijn films geflopt. Chow Yun Fat had zelfs een bijnaam: “Box Office Poison”. Woo wilde echter per se Chow Yun Fat, juist omdat hij niet een typische actieheld was. Producent Tsui Hark steunde zijn regisseur en gaf akkoord. De film maakte van Chow Yun Fat een wereldster.

Het is moeilijk te zeggen wat Woo’s beste (Chinese) film is. ‘The Killer’ heeft een pover script, maar is gegoten in een prachtige vorm, het is één adembenemende orgie van geweld en kogels, ‘Bullet in the Head’ is een fraaie, indrukwekkende film over de waanzin van de Vietnam-oorlog en in ‘A Better Tomorrow’ vloeit minder bloed en wordt er minder geschoten (nog wel steeds heel veel hoor, maak je maar geen zorgen), maar wordt er weer beter geacteerd.

Ho (Lung Ti) en Mark (Chow Yun Fat) zijn twee snelle, stoere gangsters. ze verdienen goed geld, wat anderen jaloers maakt. Ho wil nog één klus dus voordat hij stopt, ze worden erin geluisd, Mark wordt kreupel geschoten en Ho draait voor drie jaar de bak in. Ho’s broertje Kit (Leslie Cheng) zit bij de politie en geeft Ho de schuld voor de dood van hun vader die vermoord is door een gangster. Als Ho vrijkomt wil hij zijn leveren beteren en in het reine komen met Kit die zich met Ho’s oude bende bezig houdt. Kit raakt volgens z’n baas persoonlijk betrokken en wordt van de zaak gehaald, hetgeen hem niet tegenhoudt uiteraard. Mark is inmiddels aan de grond geraakt en wordt als voetveeg gebruikt door z’n voormalige gangstervriendjes. Ho doet er alles aan om uit de greep van de onderwereld te komen, maar dit wordt vanzelfsprekend steeds moeilijker.

Ziehier in het kort het verhaal. Niet heel erg bijzonder dus. Toch is de film draaglijk om naar te kijken. Er is niks mis met een film vol clichés die zich aan alle standaard filmwetten houdt, zolang het maar goed uitgewerkt is en dat is iets wat je wel aan John Woo kan overlaten.

Wederom zien we prachtige slowmotionshots van choreografisch fraaie schietscènes. Hele foute Chinese synthesizermuziek op de achtergrond terwijl honderden kogels zich een weg boren door dozijnen lichamen, close-ups van stoere, verbeten gangsterkoppen, liters bloed die op de muren spatten, het is allemaal fantastisch. De film zit weer vol met de welbekende John Woo thema’s als vriendschap, loyaliteit, eer, vertrouwen en wraak, altijd maar weer wraak. Wraak is het meest legitieme excuus om zoveel mogelijk anderen af te maken en in deze film is dat al niet anders.

Niet zo’n heel bijzonder script dus, maar de uitwerking is uitstekend. Het acteerwerk van vooral Lung Ti (Ho) is goed te noemen en ook Chow Yun Fat is overtuigend als gangster. Het is echter moeilijk voor te stellen dat in de Westerse wereld jongeren een lange jas, een lucifer en een zonnebril aan zouden schaffen na het zien van deze film. De actiescènes zijn, zoals gezegd, prima in orde en al met al is ‘A Better Tomorrow’ dus een redelijk tot goede knokfilm te noemen.

Maar één na beste Chinese film aller tijden?
Nee.

Hendrik Dijkhuis