A Bigger Splash (2015)

Regie: Luca Guadagnino | 120 minuten | drama | Acteurs: Tilda Swinton, Ralph Fiennes, Matthias Schoenaerts, Dakota Johnson, Aurore Clement, Elena Bucci, Lily McMenamy, Corrado Guzzanti

Rockzangeres Marianne Lane (Tilda Swinton) geniet van een welverdiende vakantie met haar jonge minnaar Paul (Mathhias Schoenaerts) op het Italiaanse eiland Pantellaria. De rust wordt echter verstoord door Marianne’s ex Harry (Ralph Fiennes) en zijn jonge dochter Penelope (Dakota Johnson). Harry is ontzettend aanwezig en eist alle aandacht op, inclusief die van Marianne. De zangeres, die door een operatie aan haar stembanden niet mag praten, voelt hoe het heden en het verleden beiden aan haar trekken.

‘A Bigger Splash’ is een losse remake van de beroemde Franse film ‘La piscine’ met in de hoofdrollen onder andere Alain Delon, Romy Schneider en Jane Birkin. Net als in die film concentreert ‘A Bigger Splash’ zich op vier hoofdrolspelers die psychologische spelletjes met elkaar spelen. Marianne had een typische Rock & Roll relatie met haar voormalig producer Harry, vol feesten en drugs. Maar Marianne is nu met de rustige regisseur Paul, die nota bene aan Marianne is voorgesteld door Harry. Het is overduidelijk dat Harry nog niet klaar is met Marianne en hij probeert haar steeds af te zonderen van de rest. Dan is er nog Penelope, die haar zinnen op Paul heeft gezet. Jaloezie, verlangen, liefde en nostalgie voeren de boventoon in de film. De zomerse en broeierige sfeer wordt versterkt door de prachtige shots van Pantellaria. Je hoort de krekels zoemen en als Marianne bij een typisch oud Italiaans vrouwtje verse ricotta krijgt kan je het haast proeven.

Dat de film tot een heftige climax gaat komen is continue voelbaar. Kenners van ‘La piscine’ kunnen al raden wat er gebeurt. Na de climax zakt de film flink echter in en de nasleep is aan de saaie kant.

De film wordt gedragen door de sterke cast met opnieuw een glansrol voor Tilda Swinton. De Britse kwam zelf met het idee om haar karakter een stemprobleem te geven. Het maakt haar karakter observerend en de actrice moet puur met haar gezicht haar emoties tonen. Een eitje voor de getalenteerde actrice die zowel chemie heeft met Matthias Schoenaerts als Ralph Fiennes. Die laatste speelt de haast manische Harry met verve en hoewel hij je flink op de zenuwen gaat werken, weet de acteur uiteindelijk toch sympathie voor het karakter te ontwikkelen. Matthias Schoenaerts speelt het karakter van Paul zoals hij dat bij zijn meeste rollen doet. Een rustige man die af en toe toont dat hij flink met zijn leven worstelt. Opnieuw doet hij dat uitstekend, al zou het leuk zijn als hij een keer een heel andere rol speelt. Alleen de rol van Dakota Johnson blijft onderbelicht. Penelope blijft bijna de gehele film een eendimensionale Lolita. Pas tegen het einde van de film schijnt er iets van een karakter door tijdens een intense scène met Tilda Swinton.

‘A Bigger Splash’ is een zinderende zomerfilm met topacteurs in de hoofdrol. Tilda Swinton toont voor de zoveelste keer waarom ze een van de beste actrices van haar generatie is.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 7 april 2016