A Boy Called Christmas (2021)

Recensie A Boy Called Christmas CinemagazineRegie: Gil Kenan | 106 minuten | avontuur, drama | Acteurs: Henry Lawfull, Michiel Huisman, Stephen Merchant, Maggie Smith, Sally Hawkins, Jim Broadbent, Toby Jones, Kristen Wiig, Rune Temte, Zoe Colletti, Indica Watson, Sinéad Phelps, Philip Lenkowsky, Peter Hosking, Perveen Hussain, Abiola Ogunbiyi, Kendrick Roger Ong, Rishi Kuppa, Joel Fry, Carol MacReady, Isabella O’Sullivan, Eden Lawrence, Ayomide Garrick

Een beetje gek is het wel. Zo ongeveer sinds de uitvinding van de filmkunst bestaat het verschijnsel van de kerstfilm. Maar waarom dan geen paasfilm, geen pinksterfilm en al helemaal geen hemelvaartfilm? Waarschijnlijk omdat die kerstfilms meer met het jaargetijde te maken hebben dan met het feest zelf. Met licht in de winterse duisternis, de warmte van huis en haard, de romantiek van een besneeuwd landschap.

Dit alles vinden we terug in de heerlijke Engelse familiefilm ‘A Boy Called Christmas’. In deze raamvertelling vertelt een grootmoeder aan haar kleinkinderen het wonderlijke verhaal van Nickolas, een jongen die ergens in de 19e eeuw met vader Joel en muis Miika woont in een afgelegen huis in het noorden van Finland. Op een dag wordt Nickolas samen met wat dorpsgenoten bij de koning van Finland geroepen. De koning is een beetje verdrietig, en hij draagt zijn onderdanen op om op zoek te gaan naar een klein beetje hoop.

Die zoektocht brengt Nickolas naar het kleurrijke elfendorp Elfhelm. Maar daar is weinig hoop te vinden, sinds het elfenkind kleine Kip spoorloos is verdwenen. In het dorp maakt Nickolas kennis met een bont gezelschap aan elfen, onder wie de akelige leidster Vodol. Bovendien raakt hij bevriend met een waarheidselfje, een opgewekt meisje dat waarheidsliefde combineert met een verontrustend zwak voor explosieven. Om de hoop terug te brengen in het dorp gaat Nickolas op zoek naar kleine Kip. En vindt hij en passant kerstmis uit.

Dit originele verhaal is een van de vele aantrekkelijkheden van deze onvervalste kerstfilm. Zoals het een kerstfilm betaamt, zijn de beelden kleurrijk, warm en sfeervol. Vooral het dorpje Elfhelm ziet er prachtig uit en dat geldt ook voor de afgelegen cottage van Joel en Nickolas. De humor is van het droge Engelse soort, het acteren van de hoge Engelse kwaliteit. Met Jim Broadbent, Sally Hawkins, Maggie Smith en onze eigen Michiel Huisman kan er ook weinig mis gaan.

En dat gaat er dan ook niet. Net als in diens tijdgenoot ‘Klaus’ wordt in ‘A Boy Called Christmas’ een originele invulling gegeven aan het ontstaan van kerstmis. Een film voor jong en oud, met nog wat serieuze thema’s (rouw, xenofobie) verstopt tussen alle vrolijkheid. Het soort vrolijkheid dat je onmogelijk kunt herscheppen in paas-, pinkster- of hemelvaartfilms.

VOD-release: 24 november 2021 (Netflix)