A Business Affair (1994)

Regie: Charlotte Brandstrom | 98 minuten | komedie | Acteurs: Christopher Walken, Carole Bouquet, Jonathan Pryce, Sheila Hancock, Anna Manahan, Fernando Guillén Cuervo, Tom Wilkinson, Marisa Benlloch, Paul Bentall, Bhasker Patel, Roger Brierly, Allan Corduner, Marian McLoughlin, Miquel de Ángel, Christopher Driscoll, Susan Kyd, William Stadiem, Alfonso Galán

De heldin van ‘A Business Affair’ is een mooie jonge vrouw die het allemaal goed voor elkaar lijkt te hebben. Ze werkt als mannequin in een grote kledingwinkel en als ze pauze heeft of thuis even geen zin heeft om te strijken, dan schrijft ze literatuur van hoog niveau. Helaas kan haar man niet de waardering opbrengen die zij verdient, dus zoekt ze de liefde zolang bij zijn uitgever. Daarbij is zij de perfecte gastvrouw, een perfect luisterend oor voor haar omgeving en een perfecte minnares. Onze heldin kortom, is een vrouw die je liever vandaag dan morgen naar een onbewoond eiland ziet vertrekken.

Maar onze heldin is niet het enige irritante personage in deze romantische komedie. Haar echtgenoot is een zelfgenoegzame schrijver, haar nieuwe vlam een even zelfgenoegzame uitgever. De echtgenoot geeft zijn partner een huisdier als het met de voortplanting even niet lukt, de minnaar hangt aan zijn Italiaanse moeder die het lekkerst kookt van de hele wereld. De eerste denkt dat hij de beste schrijver aller tijden is, de tweede gelooft dat met geld alles te koop is. De echtgenoot is kortom een wandelend filmcliché en de minnaar evenzeer.

Dan is er nog de uitbeelding van het literair bedrijf. De personages gooien er nu en dan wat interessante termen en namen uit (deconstructivisme, Tolstoj, Amis) en hopen dan maar dat wij geloven dat ze heel intelligent en belezen zijn. Maar die namedropping is het enige wat nog op enig intellectueel niveau duidt, want verstandige opmerkingen zijn schaars in deze film. De snelheid waarmee onze heldin tussen het shoppen en strijken door een literair meesterwerk in elkaar draait, slaat al helemaal nergens op. Daarnaast maken de personages zich veel te druk om oppervlakkigheden en sociaal gedoe om voor mensen van de geest te kunnen doorgaan.

Dat alles maakt van ‘A Business Affair’ een afwisselend irritante en slaapverwekkende bedoening. Walken en Pryce acteren misschien nog wel aardig, maar zij zijn natuurlijk veel te goed voor zo’n broddelwerkje. Snel vergeten maar, deze mislukte affaire.