A Crime (2006)

Regie: Manuel Pradal | 106 minuten | thriller | Acteurs: Harvey Keitel, Emmanuelle Béart, Norman Reedus, Joe Grifasi, Lily Rabe, Kim Director, Brian Tarantina, Patrick Collins, Chuck Cooper, Clem Cheung, Jonathan Lam, Ted Koch, Natalie Caron, Ben Wang, Stephen Payne, Memory Contento, Karen Lynn Gorney, John MoleMan Anthony, Dennis Joyce, Barnaby Ruhe, Laurence Covington, Greg D’Agostino, Marc Fogel, Dennis Funny, Kevin Watson, Tracy Westmoreland

Intrigerende en wat raadselachtige thriller die grotendeels een laag tempo aanhoudt, maar de aandacht telkens blijft vangen door de complexe structuur. Opletten is geboden, want er wordt niets cadeau gedaan en de kijker moet zelf actief meedenken om het gedrag van de personages te duiden. Naar de ontknoping toe komt er een hogere versnelling, maar de wel erg vaak voorkomende toevalligheden laten de film wel enigszins verslappen.

Op de acteerprestaties van het trio hoofdrolspelers valt niets aan te merken. De belangrijkste rol is die van de berekende Alice, met verve gespeeld door Emmanuelle Béart. Ondanks het feit dat ze inmiddels een gearriveerde veertiger is, kan ze zo’n rol nog met gemak aan. Zelfs met een permanent melancholieke blik in haar ogen en met weinig make-up, heeft ze alle allure van een femme fatale. Geen wonder dus dat ze de rauwe taxichauffeur Roger (Harvey Keitel) volkomen inpalmt. Minder succes heeft ze bij degene die ze eigenlijk tot haar vriend wil maken, de getraumatiseerde Vincent (Norman Reedus). Onverbloemd kondigt ze tegenover Vincent aan dat ze voor elkaar gemaakt zijn, maar dat hij dat nog niet ziet. Zowel Reedus als Keitel zijn prima in vorm als de niet helemaal sporende kerels in Alice haar leven.

Algauw komt bij Alice het plan op om Roger erbij te lappen voor de moord op Vincents vrouw. Haar idee is namelijk, dat Vincent pas voor haar kan vallen, als hij weet wie de dader is. Het enige wat Vincent feitelijk van de misdaad weet, is dat hij op weg naar huis een taxi tegenkwam met een deuk aan de voorkant en de schim van een man met een rode jas en een grote ring aan zijn vinger.

Dat is volgens Alice makkelijk te regelen en daarmee zet ze haar doortrapte plan in werking om Roger erbij te lappen. Deze ex-alcoholist laat zich tegen beter weten in meeslepen, omdat hij de avances van Alice gewoonweg niet kan weerstaan. Wat niet zo fijn is om naar te kijken, zijn de veelvuldige vrijscènes tussen Alice en Roger. Toegegeven: ze hebben een functie, al is het maar om aan te tonen dat die twee zich ook echt tot elkaar aangetrokken voelen en Alice niet alles speelt. Béart houdt het bescheiden met hier en daar een glimp van haar borsten, maar Keitel is in verschillende poses naakt te zien. Frontaal naakt waagt hij hier zich nog net niet aan, dit in tegenstelling tot andere films, maar om de rest van zijn getatoëerde lijf telkens zo in beeld te zien, is echt niet nodig.

Ondanks het feit dat ‘A Crime’ in New York City is gesitueerd, ademt de hele film een Franse sfeer uit. Niet toevallig, gezien het feit dat regie, scenario en één van de hoofdrolspelers uit Frankrijk afkomstig zijn. Aangevuld door twee Europese veteranen, cinematograaf Giorgos Arvanitis en componist Ennio Morricone, geeft dit de film een on-Amerikaans tintje. De afwijkende manier waarop de wereldstad New York is gefilmd in vergelijking met andere films, zorgt voor een licht vervreemdend effect. De kijker ziet plekken die je herkent, maar die er tegelijk ook anders uit zien. De winterse setting en de eenzaam aandoende shots van de stad onderstrepen de situatie waarin de hoofdrolspelers zich bevinden.

Hans Geurts