A Dark Truth – The Truth (2012)

Regie: Damian Lee | 102 minuten | actie, thriller | Acteurs: Forest Whitaker, Kevin Durand, Andy Garcia, Kim Coates, Eva Longoria, Deborah Kara Unger, Steven Bauer, Al Sapienza, Devon Bostick, Julio Oscar Mechoso, Lara Daans, Peter DaCunha, Claudette Lali, Drew Davis, Arcadia Kendal, Millie Davis, Solly Duran, Jim Calarco

Damian Lee heeft voor ‘A Dark Truth’ een verrassende, capabele cast weten te verzamelen voor wat uiteindelijk een middelmatige actiefilm met een boodschap is. Hoewel de makers de film waarschijnlijk zouden willen typeren als een intelligent, maatschappelijk bewust drama met actie-momenten, wordt de geëngageerde thematiek hiervoor onvoldoende uitgediept en veel te opdringerig gepresenteerd, en zijn de actiescènes vaak te ongeloofwaardig. Het is altijd leuk om acteurs als Andy Garcia en Forest Whitaker in actie te zien, en dat geldt ook voor hun optreden in ‘A Dark Truth’, maar helaas is deze ongetwijfeld goedbedoelde film een halfbakken product geworden, dat te weinig doet met de talenten van de hoofdrolspelers.

Eigenlijk heeft ‘A Dark Truth’ vele ingrediënten, die, los van elkaar, prima uitgewerkt zouden kunnen worden tot een bevredigende film. Het verhaal van Andy Garcia’s ex-CIA-agent die een filosofisch praatprogramma op de radio is begonnen, maar zich in zijn gezinsleven nauwelijks blootgeeft, is bijvoorbeeld al intrigerend genoeg. Garcia komt geloofwaardig over als geduldige radiopresentator, en zijn zoetgevooisde, rustgevende stem is ideaal voor dit medium. Daarbij is zijn achtergrond interessant en kunnen contrasten en fricties in zijn gezinsleven voor mooi drama zorgen. Het probleem is alleen dat de onderdelen en hoofdrolspelers van zijn leven weinig aandacht krijgen en dat zijn radioprogramma, met de pretentieuze titel “The Truth”, weinig meer dan een spreekbuis is voor de thematiek van de film. Zo praat Garcia over misstanden uit zijn verleden en de waarheid die nu maar eens aan het licht moet komen terwijl de film zelf draait om de “duistere waarheid” van leugenachtige bedrijven die over de ruggen van arme burgers in Ecuador winst willen maken door het op schurkachtige wijze privatiseren van de watervoorraad.

Ook Forest Whitakers charismatische rebellenleider heeft een verleden waarmee hij in het reine wil komen, net als Deborah Kara Unger, die in de rol van de mede-eigenaresse van het schuldige bedrijf ClearBec alle misdaden – waar ze waarschijnlijk altijd haar ogen voor heeft willen sluiten – openbaar wil maken. Dit laatste personage wordt misschien nog op de meest interessante manier uitgewerkt – met een boeiend ontwaken uit een bijna apathische toestand, waarin ze zich vaak gekleed in een vol bad onderdompelt – maar zelfs in haar geval blijft het allemaal vrij schetsmatig.

Het is zeker niet het geval dat ‘A Dark Truth’ geen spanning of waardevolle inhoud heeft, maar er is te weinig van beide aanwezig, of in ieder geval in een ongelukkige verhouding tot elkaar. Wanneer Garcia in de jungle eigenhandig een klein legertje op afstand weet te houden, is dit wellicht goed materiaal voor een luchtig actiedrama met larger-than-life actiehelden, maar in een overduidelijk serieus bedoelde, maatschappelijk geëngageerde film als ‘A Dark Truth’ leidt het vooral af.

Dat is ook een deel van het probleem: de zwaar op de hand liggende boodschap van de film, en de zwart-wit benadering van de problematiek, met duidelijk aan te wijzen schurken en helden en een moraliteit waar iedereen uiteindelijk voor moet buigen. Het is kennelijk heel belangrijk dat de kijker de juiste oplossing krijgt gepresenteerd en dat de schuldigen worden gestraft of zelf tot inkeer komen. Maar hierdoor wordt uiteindelijk jammer genoeg weinig aan de intelligentie van de kijker overgelaten en vinden er soms te snelle, onbegrijpelijke of ongeloofwaardige wendingen plaats om alle losse eindjes maar bevredigend aan elkaar te kunnen knopen. Dit ondermijnt soms ook potentieel opwindende momenten. Vaak beginnen episodes in de film namelijk wel degelijk op een spannende of boeiende manier, maar wordt de investering in personages of gebeurtenissen te vaak verkwanseld.

Een film kan best sociaal bewust drama, geslaagde actie en thrillermomenten op een organische manier met elkaar combineren, maar ‘A Dark Truth’ slaagt hier helaas niet optimaal in. De sterke acteurs houden de film vaak nog wel interessant, maar ‘A Dark Truth’ is uiteindelijk te prekerig en schetsmatig, met te simpele oplossingen en actiescènes die uit de toon vallen. Dit is helaas geen ‘A Constant Gardner’, of zelfs maar een ‘Blood Diamond’, maar een wat schizofreen product dat het midden houdt tussen een goed bedoelde “issue”-film en een clichématige Hollywood actiefilm.

DVD-release: 6 maart 2013