A Day to Die (2022)

Recensie A Day to Die CinemagazineRegie: Wes Miller | 105 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Kevin Dillon, Bruce Willis, Gianni Capaldi, Brooke Butler, Johnny Messner, Curtis Nichouls, Mohamed Karim, Vernon Davis, Alexander Kane, Leon, Frank Grillo, Devon Harbin, Aspen Kennedy Wilson, Jay Ward, Cheryl Prater, Cami Roebuck

Op 30 maart 2022 kondigde Rumer Willis, dochter van Bruce Willis en Demi Moore, aan op Instagram dat haar vader recentelijk de diagnose afasie heeft gekregen. Daarom stopt hij met acteren. De geruchten dat er iets met Bruce Willis’ gezondheid aan de hand was gingen al langer de ronde. De vele matige rollen, de soms zichtbare ‘oortjes’ in die al net zo matige films… het blijft triest dat de geliefde actieheld zijn indrukwekkende carrière zo moet eindigen. Gelukkig kunnen we nog altijd terugkeren naar John McClane, Harry S. Stamper, Malcolm Crowe, David Addison Jr., of Hudson Hawk. Of fans na één keer ook terugkeren naar politiechef Alston in ‘A Day to Die’ (2022) is minder voor de hand liggend.

‘A Day to Die’ is namelijk de zoveelste in de rij B-films waaraan Bruce zijn medewerking heeft toegezegd. Van luiheid kun je de Hollywoodster niet betichten; Bruce lijkt de laatste jaren continue wel ergens aan een een project mee te hebben gewerkt, al is zijn aandeel in veel films niet groot. Datzelfde geldt ook voor ‘A Day to Die’. Bruce zijn schermtijd is weinig, maar voor het verhaal heeft hij wel een sleutelrol.

De film speelt zich af in Jackson, de hoofdstad van de Amerikaanse staat Mississippi. In de eerste scène worden we midden in de actie geworpen: er is een gijzeling in een school (pijnlijk actueel gezien de bloedbaden die in de VS worden aangericht op scholen), waarbij er eigenlijk niet precies duidelijk wordt wat er nu aan de hand is. Feit is wel dat politieagenten Connor (Kevin Dillon) en Mason (Frank Grillo) de situatie niet geheel onder controle hebben en dat er veel onschuldige slachtoffers vallen. ‘A Day to Die’ skipt dan een periode. Connor vermoordt in zijn poging zijn informant te beschermen een bendelid van Tyrone Pettis, hoofd van de belangrijkste criminele bende in Jackson. Uit wraak ontvoert Pettis de vrouw van Connor, die hem net heeft laten weten in verwachting te zijn van hun eerste kindje. Connor kan zijn vrouw terugkrijgen als hij Pettis 2 miljoen dollar geeft, want dat zijn zijn gederfde inkomsten.

Om zijn vrouw te redden, roept Connor de hulp in van zijn voormalige collega’s en zijn broer Tim (Gianni Capaldi). Het team treedt buiten de paden van de wet om aan Pettis’ verzoek te voldoen: ze besluiten bij een drugsdeal een overval te plegen en het geld te gebruiken als losgeld. Natuurlijk loopt alles anders dan gepland en Alstons (Bruce Willis) rol in het geheel wordt gezien als een verrassing, maar is dit niet. De actiescènes zijn – op de eerste na – redelijk, maar niet opmerkelijk; en de dialogen zijn slecht geschreven. De plot is te mager voor een film van deze speelduur en sommige scènes worden daardoor onnodig opgerekt. ‘A Day to Die’ (lijkt als een variatie op ‘A Good Day to Die Hard’) is net niet vermakelijk genoeg om niet op je horloge te kijken of afgeleid te worden door je telefoon. Lukt het je wel om je aandacht erbij te houden, ben je ‘m naderhand zo weer vergeten.

Digital download-release: 22 maart 2022
VOD-release: 31 maart 2022
DVD- en blu-ray-release: 13 mei 2022