A Divine Virtuoso-Ballet Star Vladimir Malakhov (2005)

Regie: Daniela David | 26 minuten | documentaire | Met: Vladimir Malakhov

‘A Divine Virtuoso – Ballet Star Vladimir Malakhov’ is een staande ovatie aan de Russische balletdanser uit de titel. Regisseuse Daniela David schildert de ster af als een God, een opperwezen.. Dat irriteert een beetje – de film duurt maar 26 minuten en is daarom precies lang genoeg – maar voor een liefhebber van klassiek ballet moet dat geen probleem zijn en blijft er voldoende over om van te genieten.

De man wordt geroemd om zijn – onmiskenbare – talent, daar is ook niets mis mee. Niet voor niets wordt Malakhov door de Europese pers “danser van de eeuw” genoemd. Zo’n titel krijg je niet zomaar en daar mogen de fans, waaronder Daniela David hoogstwaarschijnlijk zich bevindt, ook best trots op zijn. Echter, buiten de mooie beelden van voorstellingen waarin Malakhov de sterren van de hemel danst, zien we niet veel van de danser buiten zijn professionele leven om waardoor de kijker geen totaalbeeld krijgt. David verwachtte waarschijnlijk dat de beelden van een – niet zo intiem – familie-etentje boeiend zijn, waarin mama Malakhov vertelt dat ze voor zijn geboorte al wist dat het kind dat ze zou baren balletdanser zou worden. Ook de scène waarin Malakhov knuffelt met zijn hond of de camera toevertrouwt dat hij hoogstens twee weken vakantie neemt, omdat hij voor elke dag dat hij vrijneemt, twee dagen moet trainen om weer op het niveau te komen dat hij voor zijn vakantie had, zouden voldoende gewicht in de schaal moeten leggen, maar jammer genoeg faalt de regisseuse hier. Verder voegen de uitspraken van collega’s en vrienden weinig toe. Vaak blijft het bij een nietszeggende, op zichzelf staande opmerking en verwacht de kijker tevergeefs dat er nog een interessante uiteenzetting volgt. Ook van de voice over komt niets dan lof. Je zou het kunnen vergelijken met een ‘making of’, zo’n flauwe en overbodige extra op een dvd, waarin acteurs over elkaar vertellen hoe geweldig de samenwerking verlopen was en hoe goed hun vriendschap inmiddels is.

Beelden van Malakhov in Japan, waar hij een mateloze populariteit geniet, beelden van Malakhov in de voorbereiding op een optreden, als regisseur, balletliefhebbers zullen er van smullen. ‘A Divine Virtuoso’ is als een liefdevol portret met een vergulde lijst erom, dat op iedere schouw van een klassiek balletfan zou kunnen staan. ’t Is alleen zo jammer dat naast deze foto geen spontaan kiekje prijkt.