A Dog’s Journey (2019)

Recensie A Dog's Journey CinemagazineRegie: Gail Mancuso | 104 minuten | komedie, drama | Acteurs: Josh Gad, Dennis Quaid, Kathryn Prescott, Marg Helgenberger, Betty Gilpin, Henry Lau, Abby Ryder Fortson, Ian Chen, Emma Volk, Johnny Galecki, Jake Manley, Daniela Barbosa, Conrad Coates, Arlene Duncan, Kevin Claydon, Victoria Sanchez, Cherissa Richards, Shion-En Chan, Kenneth Liu

‘A Dog’s Journey’ is het vervolg op het in 2017 uitgebrachte ‘A Dog’s Purpose’. Beide films zijn gebaseerd op de boeken van W. Bruce Cameron en volgen de lotgevallen van de hond Bailey. In de eerste film zagen we hoe Bailey diverse malen stierf en steeds weer werd gereïncarneerd in een andere hondengedaante. Aan het eind van de film wordt de trouwe viervoeter herenigd met zijn eerste en meest geliefde baasje Ethan, inmiddels een volwassen man die in Baileys eerste leven nog een jongen was. Als kers op de taart zorgt Bailey ervoor dat Ethan eindelijk het hart wint van zijn oude jeugdliefde Hannah.

‘A Dog’s Journey’ volgt grotendeels hetzelfde stramien als zijn voorganger. Bailey leidt inmiddels een genoegzaam en zorgeloos leven op de boerderij van Ethan en Hannah. En hij heeft er zelfs een nieuw speelkameraadje bij in de vorm van kleindochter CJ. De continue wrijvingen tussen CJ’s egoïstische en instabiele moeder Gloria (een jonge weduwe) en haar schoonouders zorgen er echter voor dat Gloria en haar dochter verhuizen. Als Bailey uiteindelijk pijn lijdt door ziekte en ouderdom, ziet Ethan zich gedwongen om zijn beste maatje in te laten slapen. Hij vraagt zijn ‘boss dog’ om in een volgend hondenleven op zoek te gaan naar CJ en het meisje succesvol door de zware beproevingen van een getroebleerd leven te leiden. De loyale Bailey kwijt zich uitstekend van zijn taak en waakt in verschillende hondengedaantes (van heel groot tot erg klein) over CJ. De trouwe metgezel blijkt zowel in goede als moeilijke tijden de beste steun en toeverlaat te zijn die een mens zich kan wensen.

Die onvoorwaardelijke hondentrouw is het cement dat ‘A Dog’s Journey’ bindt. Dat Bailey in plaats van een gewone hond een wezen is dat na zijn fysieke dood steeds weer terugkomt in een ander lichaam, geeft die loyaliteit nog een metafysische en transcendentale dimensie. Daarnaast behandelt de film thema’s als vriendschap, ware liefde, foute vriendjes en slecht moederschap. Vooral dat laatste thema speelt een prominente rol en wordt belichaamd door CJ’s moeder Gloria, een promiscue en drankzuchtige vrouw die haar dochter geregeld verwaarloost en uiteraard niet van honden houdt.

Het resultaat is een film die zowel hartverwarmende, droevige als vrolijke momenten herbergt. Zeker mensen die ervaring hebben met het verliezen van een geliefd huisdier zullen geregeld een traantje wegpinken, ook al weet je dat Bailey uiteindelijk weer terugkomt in de gedaante van een andere hond. Ook de mengeling van nieuwe en bekende personages werkt prima. De mooiste momenten zijn de interacties tussen Bailey en Ethan. Dennis Quaid levert hier een prima acteerprestatie en weet de onafscheidelijke band tussen mens en hond tast- en voelbaar te maken.

Hoewel ‘A Dogs Journey’ soms wat aan de zoetsappige kant is, wordt het zelden té sentimenteel en behoudt de film op emotioneel vlak een zekere oprechtheid. De moraal over verantwoord moederschap wordt wel met iets te veel aplomb en een sterk wijzend vingertje gebracht. Sowieso overtuigen de puur menselijke beslommeringen minder dan de scènes die betrekking hebben op de mens-hondrelaties. Hoewel het verhaal in grote lijnen voorspelbaar is en toewerkt naar een slot dat je al van mijlenver ziet aankomen, zijn er wel de nodige subplots en wendingen die de film wat minder rechttoe-rechtaan maken. Een prangende vraag die zich bijvoorbeeld regelmatig opdringt is of CJ ooit nog herenigd zal worden met haar grootouders.

Ondanks wat schoonheidsfoutjes en het natuurlijk niet al te geloofwaardige of bijster originele verhaal, is ‘A Dog’s Journey’ een prettige familiefilm die het hart op de juiste plaats heeft. Kon je ‘A Dog’s Purpose’ en gelijkaardige films wel waarderen? Dan kun je deze prent met een gerust hart opzetten.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 13 juni 2019
DVD-release: 30 oktober 2019