A Gift from Bob – A Christmas Gift from Bob (2020)

Recensie A Gift from Bob CinemagazineRegie: Charles Martin Smith | 89 minuten | familie, drama | Acteurs: Luke Treadaway, Phaldut Sharma, Anna Wilson-Jones, Kristina Tonteri-Young, Celyn Jones, Nina Wadia, Tim Plester, Stephen McCole, Daisy Badger, Sheena Bhattessa

Een beetje kattenliefhebber heeft vast wel eens gehoord van ‘A Street Cat Named Bob’. Deze roman werd een bestseller en kreeg in 2016 een bioscoopfilm die werd ingeblikt door Roger Spottiswoode. Deze rolprent deed het niet slecht en dat rechtvaardigde volgens regisseur Charles Martin Smith een vervolg. Deze sequel verscheen in 2020 onder de naam ‘A Gift from Bob’ (oorspronkelijke titel ‘A Christmas Gift from Bob’). Middenin coronatijd, dus dat werd een vrij anonieme dvd-release in Nederland. De timing zit een beetje tegen. Jammer, want dit is een lieve kerstfilm over de vriendschap tussen een man en zijn kat.

‘A Gift from Bob’ speelt zich af in Londen. De Britse hoofdstad wordt getrakteerd op een dikke pak sneeuw. Sfeervol, maar slecht nieuws voor een arme straatmuzikant. James (Luke Treadaway) moet het hoofd boven water zien te houden met een zeer karig inkomen. Hij krijgt hulp uit onverwachte hoek: straatkat Bob (‘gespeeld’ door de echte gelijknamige kat waarop de boekenreeks is gebaseerd) leert hem een wijze levensles.

Het eerste verhaal rond Bob was een emotioneel vertelsel over een verslaafde, dakloze straatmuzikant die dankzij een zwerfkat uit een diep dal kroop. Treadaway vertolkte deze James op een mooie, ingetogen manier. In dit deel is James afgekickt en heeft hij zijn leven (een stuk beter) op orde. Het gevaar is weg en dat zorgt voor een vrij gezapige film. Bob mag de kar trekken en dat is leuk voor kattenliefhebbers, want onze feline vriend is weer uiterst sympathiek en knuffelbaar. Is dat genoeg om het bestaansrecht van deze film te rechtvaardigen?

Voor kattenliefhebbers en kleinere kinderen wel! Bob is schattig en lekker veel in beeld. Doordat het drama uit de film is gehaald, blijkt dat er weinig te vertellen is. Smith rekt de film tot bioscooplengte en boft – naast Bob – met Treadaway die zijn personage nog wat gewicht geeft. Het acteerwerk is degelijk, maar niet meer dan dat. Wat rest is een sympathieke, ietwat kleffe familiefilm met weinig diepgang en zeggingskracht. Maar met een kat. Kattenliefhebbers mogen een halve ster bij de score optellen.

DVD-release: 21 april 2021