A Good Day to Die Hard (2013)

Regie: John Moore | 96 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Bruce Willis, Mary Elizabeth Winstead, Jai Courtney, Yuliya Snigir, Patrick Stewart, Megalyn Echikunwoke, Cole Hauser, Anne Vyalitsyna, Nikolett Barabas, Amaury Nolasco, Sebastian Koch, Mike Dopud, Melissa Tang, Pasha D. Lychnikoff

Onverwoestbaar, doorvechten totdat de vijand op de grond ligt te creperen, gevolgd door een grappige gevatte oneliner. Dat is in een notendop waarom miljoenen mensen John McClane graag zien schitteren. Hij is de ware actieheld. Een eenvoudige man die het onheil toevallig overkomt om vervolgens zonder technische snufjes, maar met slimmigheidjes en grof geweld, iedereen weer in veiligheid te brengen. Meestal meer tegengewerkt dan geholpen door de officiële bewakers van de staat.

Ook ‘A Good Day to Die Hard’ is weer gevuld met een flinke portie actie. Maar in de nieuwste episode van de Die Hard-franchise maakt Willis ook een grote fout. Hij probeert het karakter van McClane namelijk diepgang te geven. Op zijn verzoek is het een film geworden over een vader-zoonrelatie, waarbij ieder voorspelbaar stadium – vervreemding, inzicht, toenadering, liefde – de revue passeert. Dat is op zich niet erg. Wat wel storend is, is dat Willis dit zo serieus neemt.

Het gebeurt allemaal in Rusland, waar McClane zijn zoon Jack (Jai Courtney) uit de gevangenis haalt. Na wat geharrewar over waarom ze daar allebei zijn, jagen ze vervolgens samen op de Russische onderwereld die een grote lading plutonium wil stelen. Maar dit verhaaltje waarin ze de wereld redden, want dat doen ze, is slechts bijzaak.

Natuurlijk, dat McClane de boeven niet meer alleen achterna gaat, zijn we sinds ‘Die Hard With A Vengeance’ wel gewend. Maar het komische koppel met Samuel L. Jackson en de leuke tegenstelling met de computernerd in ‘Live Free or Die Hard’, maken nu plaats voor een eendimensionaal familieduo. Vader en zoon halen de banden aan met draken van dialogen. ‘Waarom was je er nooit voor mij’, vraagt Jack. Of nog erger: ‘Ik ga het maar gewoon zeggen, ik hou van je’.

Slechts een enkele keer zorgt Willis voor een lach, wanneer hij een taalmisverstand heeft met een Russische taxichauffeur bijvoorbeeld. Of als hij roept dat hij hier ‘slechts op vakantie is’. Dan herken je iets van de jonge Willis die met zichtbaar plezier zijn teksten spuwt nadat hij weer een tegenstander heeft afgemaakt. Courtney kan die leegte ook niet vullen. In plaats van een vrolijke opmerking of een goede oneliner kijkt Jack vooral heel strak en serieus. Is dit echt de zoon van John McClane?

Dat is het grootste gemis in ‘A Good Day’. Je bent gewend om met een grote glimlach in je bioscoopstoel te zitten. Maar de humor en vinnige dialogen ontbreken grotendeels. En daarmee valt ook veel kracht onder de explosieve actiescènes vandaan. Want een knal zonder punchline is ineens een stuk minder leuk.

McClanes eerste avontuur buiten Amerika is al met al een standaard actiefilm geworden met dertien-in-een-dozijn sentimenten. Voor de die hard actiefan zal de film daarom wel voldoen. Maar voor wie een Die Hard-film wil zien, kan beter een oude aflevering bekijken.

Bart Boersma

Bioscooprelease: 14 februari 2013
DVD- en blu-ray-release: 19 juni 2013