A Home at the End of the World (2004)

Regie: Michael Mayer | 95 minuten | drama | Acteurs: Colin Farrell, Dallas Roberts, Robin Wright, Matt Frewer, Sissy Spacek, Andrew Chalmers, Ryan Donowho, Asia Vieira, Quancetia Hamilton, Jeff J.J. Authors, Lisa Merchant, Ron Lea, Erik Smith, Harris Allan, Shawn Roberts, Michael Mayer, Barna Moricz, Virginia Reh, Joshua Close, Wendy Crewson

‘A Home at the End of the World’ is regisseur Michael Mayers debuutfilm. Hij regisseerde eerder een aantal Broadway musicals en toneelstukken, waaronder ‘Thoroughly Modern Millie’ die zes Tony Awards (de belangrijkste prijs voor theaterstukken in de Verenigde Staten) ontving. Zijn volgende project is een film met Annette Bening, ‘Under My Skin’, die in 2005 wordt uitgebracht.

Verantwoordelijk voor het script van deze film is schrijver Michael Cunningham. Hij won voor zijn roman ‘The Hours’ in 1999 de Pulitzer prijs. Dit is de hoogst haalbare onderscheiding voor schrijvers in de Verenigde Staten. De verfilming van ‘The Hours’ (2002), met hoofdrollen voor Nicole Kidman, Meryl Streep en Julianne Moore, werd genomineerd voor maar liefst 9 Oscars. Uiteindelijk werd slechts één van deze nominaties verzilverd en ontving Nicole Kidman voor haar rol geheel terecht een Oscar voor Beste Actrice.

Cunningham schreef het boek ‘A Home at the End of the World’ ruim 10 jaar voor ‘The Hours’. Het verhaal werd in de literaire wereld goed ontvangen. Maar een succesvolle roman is nog geen garantie voor een goede film. De ‘idyllische’ driehoeksverhouding tussen Bobby, Jonathan en Clare komt op het witte doek wat geforceerd over en de grenzeloze naïeviteit van Bobby gaat op den duur irriteren. Dat Bobby zijn levenshouding heeft overgenomen van zijn overleden broer is wel duidelijk, maar dat hij dit doet zonder er ook maar een moment vraagtekens bij te zetten is ongeloofwaardig. De wending aan het einde van de film is niet meer dan logisch: driehoeksverhoudingen werken nu eenmaal niet op de lange termijn. Het subplot over de ‘mysterieuze’ ziekte van Jonathan is echter overbodig en benadrukt teveel de stereotype ideeën over homoseksuelen en hun levensstijl.

De film kent zeker zijn momenten en met name het acteerwerk van Colin Farrell stijgt boven de middelmatigheid van de rest van de cast uit. Farrell speelt de verdwaasde, kinderlijke en goedbedoelende Bobby met grote overtuigingskracht. Deze rol staat vrijwel geheel haaks op Farrells ‘bad boy’ imago, dat hij in de afgelopen tijd heeft opgebouwd met films als ‘Minority Report’, ‘Phone Booth’ en ‘The Recruit’. Maar Farrells acteerprestaties voorkomen niet dat het verhaal maar wat voortkabbelt zonder echt boeiend te worden. ‘A Home at the End of the World’ is typisch zo’n film die bol staat van de goede bedoelingen, maar geen moment echt overtuigt.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 14 oktober 2004