À l’aveugle (2012)

Regie: Xavier Palud | 94 minuten | actie, thriller | Acteurs: Jacques Gamblin, Lambert Wilson, Raphaëlle Agogué, Arnaud Cosson, Antoine Levannier, Frédéric Kontogom, David Capelle, Marie Vincent, Nicholas Grandhomme, Nathalie Vignes, Pascal Demolon, Moïse Santamaria, Nicolas Pignon, Elsa Kikoïne, Daniel Lobé, François Lescurat, Miglen Mirtchev, Arthur Moncla, Yaniss Lespert, Agnès Delachair, Sebastien Vandenberghe, Omar Salim, Martine Bertrand, Hélène Roussel, Colette Kraffe, Dorothée Brière, Rémy Le Fur

Luc Besson zit bomvol ideeën. Soms werkt de man achter ‘Léon’ (1994) en ‘The Fifth Element’ (1997) deze zelf uit, maar het komt ook voor dat hij ze cadeau doet aan een collega. Zo mochten regisseur Xavier Palud (‘Ils’, 2006) en scenarioschrijver Eric Besnard (‘Babylon A.D.’, 2008) zich uitleven met Bessons idee over een politiethriller rond een uitgebluste rechercheur die bij het oplossen van een moord stuit op een wel heel opmerkelijke hoofdverdachte. Een oorlogsveteraan kan natuurlijk duistere trekjes hebben, maar de man die de rechercheur in zijn vizier heeft is stekeblind. ‘À l’aveugle’ (2012), internationaal uitgebracht onder de naam ‘Blind Man’, heeft op papier veel te bieden. In de praktijk weet deze matte Franse thriller echter weinig van die belofte in te lossen.

Parijs wordt in ‘À l’aveugle’ geteisterd door een moordenaar. Een jonge vrouw wordt in mootjes gehakt en rechercheur Lassalle (Jacques Gamblin) ziet in haar verslaafde ex-vriend een serieuze verdachte. Als een dag later een zakenman op een veiling voor het goede doel door een autobom wordt opgeblazen, ontdekt Lassalle dat beide moorden met elkaar te maken hebben. Hij ontdekt dat een zonderlinge, mysterieuze blinde pianostemmer genaamd Narvik (Lambert Wilson) een band met beide slachtoffers heeft. Narvik heeft als soldaat gediend in Afghanistan en zijn oorlogsverleden lijkt een groot stempel op zijn leven te hebben gedrukt. Aan Lassalle de taak deze ongrijpbare man te achterhalen, maar dat blijkt zo makkelijk nog niet. Op het bureau krijgt hij weinig gehoor. Alleen zijn jonge collega Hëloise (Raphaelle Agogue) steunt hem, maar zij heeft stiekem een oogje op hem. Bovendien lijkt Narvik niet van plan voor de moorden op te willen draaien.

‘À l’aveugle’ had een spannende actiethriller kunnen zijn, ware het niet dat de spanning ver te zoeken is en de actiescènes tot een minimum beperkt worden. Het verhaal is bovendien nogal ongeloofwaardig en wordt – zeker door Wilson – zonder enige pit gebracht. Narvik zou angst moeten inboezemen, maar komt in feite nooit echt tot leven. Wilson is zo houterig en uitdrukkingsloos dat hij wel een machine lijkt. Gamblin speelt gelukkig wel een menselijk personage, maar de uitgebluste en vermoeide rechercheur die voor niets anders meer dan zijn werk leeft hebben we natuurlijk al vaak genoeg gezien. Besnards scenario is nog zo’n zwakke plek in de film: blijkbaar was het moordmysterie an sich niet meeslepend genoeg, dat hij het nodig vond er een context van dubieuze wapenhandel bij te verzinnen dat het verhaal onnodig complex maakt. Een spaarzaam pluspunt is de fotografie van Michel Amathieu, die helemaal niet onaardig is maar de verder weinig verheffende film helaas niet naar een hoger plan weet te tillen. Van een film waar Luc Besson zijn naam aan verbindt, mag je beter verwachten dan deze zouteloze thriller.

Bioscooprelease: 17 mei 2012
DVD-release: 11 september 2012