À l’origine (2009)

Regie: Xavier Giannoli | 130 minuten | drama | Acteurs: François Cluzet, Emmanuelle Devos, Gérard Depardieu, Soko, Vincent Rottiers, Brice Fournier, Stéphan Wojtowicz, Patrick Descamps, Stéphane Jobert, Eric Herson-Macarel, Patrick Bonnel, François Loriquet, Nathalie Boutefeu, Frank Andrieux, Corinne Masiero

De film ‘À l’origine’ is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal en laat op vermakelijke wijze het  verhaal zien van Paul (François Cluzet), een kleine crimineel en oplichter die zich presenteert als een medewerker van een bouwbedrijf. Met een vlotte babbel en een sluwe tactiek leent hij al rondreizend langs allerlei bouwprojecten met valse papieren bouwmateriaal en verkoopt dat weer door aan een heler, Abel (Gérard Depardieu). Paul schrikt er niet voor terug om van die heler ook weer te stelen.  Hij overnacht veelal in groezelige hotelletjes en pikt ook daar vaak weer dingen mee, zoals het tv-toestel op zijn kamer. Het is allemaal wat zielig en er kleeft een geur van tegenslag en miezerigheid aan hem.

Dan komt hij terecht in een dorpje in Noord-Frankrijk, waar hij door een misverstand geheel ten onrechte wordt aangezien voor Philippe Miller. Philippe is de projectleider van een bouwbedrijf dat een paar jaar terug een weg zou gaan aanleggen, maar waarvan de bouw werd stilgelegd omdat op het traject zeldzame mestkevers leefden. Veel dorpelingen zijn werkloos, in de hele streek heerst economische malaise.

Als men denkt dat het project nieuw leven wordt ingeblazen, schuiven plaatselijke ondernemers hem al snel onder de tafel enveloppen met geld toe om als leverancier aan het project mee te mogen doen. Paul realiseert zich dat hij op een potentiële goudmijn zit. Hij heeft geen benul van bouwzaken, maar het spel gaat beginnen. Hij vervalst allerlei documenten. De vrouwelijke burgemeester Stéphane (Emmanuelle Devos) regelt allerlei faciliteiten. Paul (alias Philippe Miller) vervalst nog meer documenten en begint op krediet in het groot bouwmateriaal te lenen. Grote machines arriveren, het dorp bruist, iedereen ziet de toekomst zonnig in. Verblind door de nieuwe hoop heeft niemand een greintje achterdocht. Het dorp leeft op, de bewoners zien in hem een soort Messias en de wegaanleg gaat echt beginnen.

Als de liefde in het verhaal sluipt begint het geweten van Paul langzaam te knagen en realiseert hij zich steeds meer dat hij de vrouw, die op hem verliefd is geworden, manipuleert en dat hij zijn loyale werknemers misbruikt en bedriegt. De tegenslagen worden groter. Levensgrote bedreigingen blijven niet langer uit, maar Paul/Philippe is zelf in zijn project gaan geloven… Iedereen zal begrijpen dat dit uiteindelijk niet goed kan gaan, maar wanneer en hoe gaat dit spaak lopen en bovenal: hoe loopt het met Paul/Philippe af??

François Cluzet speelt sterk als kleine boef, grote charmeur en enthousiasmerend bouwer. Emmanuelle Devos vertolkt de rol van bevlogen burgemeester, verliefde en gekwetste vrouw met bezieling, terwijl sterke bijrollen worden vertolkt door de jonge Stéphanie Sokolinski (Monika) en Vincent Rottiers (Nicolas). De rol van Gérard Depardieu is relatief klein. De film kent een aantal cinematografisch fraaie scènes waarin allerlei zware graaf- en bouwmachines bijna een balletdansje uitvoeren.

De intrigerende vraag bij de gebeurtenissen is natuurlijk hoe het mogelijk is dat iemand zo’n groot project van de grond kan krijgen zonder vrijwel meteen door de mand te vallen. Regisseur Xavier Giannoli heeft  ‘À l’origine’ vakkundig en geloofwaardig uitgewerkt tot een sfeerfilm die met overtuigend spel, veel vaart en echte humor een breed publiek veel vermaak zal bieden. Niet te missen!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 16 juni 2011