A Long Story (2013)

Regie: Jorien van Nes | 93 minuten | drama | Acteurs: Raymond Thiry, Victor Copariu, Ioana Flora, Alina Berzunteanu, Andi Vasluianu, Alessia Rusoiu, Jasmine Popazu, Maartje Remmers, Maxim Hartman, Jara Lucieer

Een reis vol verlies, droefenis en troost – met haar speelfilmdebuut ‘A Long Story’ beschrijft Jorien van Nes een bijzonder verhaal over rouw na het verlies van een geliefde. Omdat je bij het vertellen van ‘een lang verhaal’ geen haast moet hebben is de rustige vertelwijze van ‘A Long Story’ juist zo fijn. Met mooie shots zonder al te  veel dramatiek wordt het verhaal op een hele pure manier weergegeven.

De Roemeense klusjesman Doru (Andi Vasluianu) helpt weduwnaar Ward (Raymond Thiry) bij het opknappen van zijn huis. Als Doru verdwijnt zit Ward met het 9-jarige zoontje Mihai (Victor Copariu) van zijn Roemeense werknemer opgescheept. Per auto vertrekt het door het lot verbonden tweetal richting Roemenië om op zoek te gaan naar de moeder van Mihai. Het niet spreken van elkaars taal bemoeilijkt de communicatie tijdens de reis, maar het is juist deze taalbarrière die enorm mooie scènes aflevert. Op subtiele wijze groeien Ward en Mihai steeds meer naar elkaar toe, de non-verbale roep naar steun van het duo is een zeer aandoenlijk schouwspel.

De rol van de gesloten Ward is Raymond Thiry op het lijf geschreven. De droevige en mijmerende uitstraling maken hem samen met zijn met zijn behulpzaamheid tot een aangrijpend personage. Maar ook het spel van zijn Roemeense collega’s is uitstekend. Deze laten zien dat de andere culturele achtergrond geen belemmering hoeft te zijn. Sterker nog, het feit dat ze de gebruiken in het voormalig Ceausescu regime kennen lijkt er juist voor te zorgen dat de Roemeense cultuur op een natuurlijke en zuivere wijze naar voren komt.

De lange shots en de indrukwekkende close-ups maken ‘A Long Story’ op visueel vlak zeer aantrekkelijk. Maar ook het ontroerende verhaal wordt op een kalme en verfijnde wijze aan de kijker voorgelegd. Dit zorgt samen met het goede spel van de acteurs voor een zeer geslaagd speelfilmdebuut van Jorien van Nes.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 17 oktober 2013