A Perfect Christmas (2016)

Recensie A Perfect Christmas CinemagazineRegie: Brian K. Roberts | 81 minuten | komedie, familie, romantiek | Acteurs: Susie Abromeit, Dillon Casey, Erin Gray, Neil Crone, Randal Edwards, Rebecca Dalton, Peter DaCunha, Rachel Wilson, Patrice Goodman, Romaine Waite, Amariah Faulkner, Caleb Marshall, Chris Gillett

Cynthia en Steve, hoofdrolspelers in de Hallmark kerstfilm ‘A Perfect Christmas’, kennen elkaar nog niet zo lang, dus dit is hun eerste kerst samen. Ze hebben een turbulent jaar achter de rug, want in het jaar dat ze verliefd werden zijn ze ook getrouwd, hebben ze een schitterend huis ingericht (alhoewel, als je de kerstornamenten weglaat blijft er bar weinig over) en is Cynthia een nieuw bedrijf gestart. Een romantische kerst zit er niet in, want Steve’s moeder, zijn broer met zijn gezin en Cynthia’s vader zijn allemaal uitgenodigd. En tot overmaat van ramp gebeuren er vlak voor Kerst een paar levensveranderende dingen die beide geliefden dringend met elkaar moeten bespreken, maar daar is steeds maar geen gelegenheid voor…

Dat is in een notendop de plot van ‘A Perfect Christmas’, een zoetsappige en niet bijster overtuigend geacteerde romantische komedie uit de portefeuille van Hallmark Channel. Wat die levensveranderende dingen zijn, komen we al snel te weten, sterker nog: al voor Cynthia en Steve het zelf doorhebben weet de kijker het al. Cynthia is in blijde verwachting en Steve raakt zijn baan als veelbelovend advocaat kwijt, tenzij hij iets immoreels doet dat zijn leidinggevende hem opdraagt. Cynthia is in paniek, want een baby hadden ze voor de eerstkomende vier jaar nog niet gepland en Steve durft Cynthia niet te vertellen dat hij niet meer wil werken voor zijn in smerige zaakjes verwikkelde baas.

De humor zit ‘m in deze film vooral in de blunders die Cynthia maakt ten opzichte van haar hautaine schoonmoeder. Ze wil niets liever dan indruk maken op Steve’s moeder, maar het begint al bij het vergeten van haar koffer op het vliegveld (waar uiteraard de kerstcadeautjes en de favoriete cashmere trui in zat) en het gooien van een sneeuwbal recht in moeders gezicht helpt ook niet bepaald. Grappig? Niet heel erg, maar echt vervelend wordt ‘A Perfect Christmas’ ook nooit.

De film kijkt vlotjes weg, alsof het een aflevering van een soapserie is. De acteurs zijn aantrekkelijk en lopen rond in prachtige gebreide truien, de plaats waar het verhaal zich afspeelt twinkelt van de kerstversiering, (bijna) iedereen maakt uiteindelijk de goede keuzes. Het wordt überhaupt nooit zo dramatisch dat het happy end ver weg lijkt. Niet de beste Hallmark kerstfilm, maar voor wie hier van houdt, kan zich er best mee vermaken.

DVD-release: 23 november 2018