A Perfect Day (2015)

Regie: Fernando León de Aranoa | 105 minuten | drama | Acteurs: Benicio Del Toro, Tim Robbins, Olga Kurylenko, Mélanie Thierry, Fedja Stukan, Eldar Residovic, Sergi López, Nenad Vukelic, Frank Feys, Morten Suurballe, Ben Temple, Antonio Franic, Ivan Brkic, Goran Grgic, Mate Gulin, David Hadzic, Goran Navojec, Slaven Spanovic

Ze verscheen de afgelopen maanden geregeld in de media, om namens Artsen zonder Grenzen haar licht te schijnen op de humanitaire crisis op de Middellandse zee, waar duizenden mensen oorlog, vervolging en armoede ontvluchten en Europa proberen te bereiken. Paula Farias Huanqui begon haar loopbaan bij Artsen zonder Grenzen in de jaren negentig, tijdens het conflict in het voormalige Joegoslavië. De ervaringen die ze daar opdeed, verwerkte Paula – die later voorzitter zou worden van de Spaanse tak van de hulporganisatie – in haar boek ‘Dejarse llover’ en dat boek is nu onder de titel ‘A Perfect Day’ (2015) verfilmd door Paula’s landgenoot Fernando León de Aranoa, in diens eerste Engelstalige speelfilm. De film schetst 24 uur in het leven van een groep hulpverleners die proberen de watervoorziening in een verlaten gebied in een door de oorlog verwoeste regio in Bosnië te redden. Op papier een eenvoudige missie, maar in de praktijk een behoorlijk lastige klus.

‘A Perfect Day’ toont reddingswerkers die het op verschillende manieren onmogelijk gemaakt wordt om hun werk te doen. Niet alleen krijgen ze te maken met de gruwelijkheden die het gevolg zijn van de oorlog, maar ook met wantrouwende burgers, wijdverspreide corruptie en verlammende bureaucratie. De grootste strijd die ze voeren is die tegen hun eigen cynisme, want met zo veel tegenwerking vraag je je geregeld af waarvoor je het allemaal doet. In 1995 mogen de vredesonderhandelingen in Bosnië-Herzegovina inmiddels vergevorderd zijn, voor het kleine clubje hulpverleners van Aid across Borders zit het werk er nog lang niet op. Hoewel, dat geldt niet voor Mambrú (Benicio Del Toro), een ervaren rot die het clubje hulpverleners leidt en wiens contract er over een week op zit. Enerzijds wil hij graag naar huis, naar zijn vriendin. Anderzijds aarzelt hij; de situatie van de plaatselijke bevolking gaat hem aan het hart. Mambrú wordt terzijde gestaan door nieuwkomer Sophie (Melanie Thierry), die nog niets van haar idealisme heeft verloren, in tegenstelling tot de doorgewinterde Mambrú en veteraan B (Tim Robbins), die zo cynisch is geworden dat hij nergens gevaar meer in ziet. Het team wordt gecompleteerd door tolk Damir (Fedja Stukan), de onmisbare schakel voor de buitenstaanders om bij de lokale bevolking voet aan de grond te krijgen.

Het team krijgt de taak om binnen 24 uur een immens zwaar lijk uit een waterput te halen. Dit is noodzakelijk omdat deze put een van de laatste waterbronnen is die nog niet in handen is gevallen van vijandige milities. Hoe het lijk in de put terecht is gekomen, doet er niet toe; als het er maar uitgaat voordat het gaat rotten. Probleem is alleen dat de hulpverleners geen touw hebben dat sterk en lang genoeg is. En dus gaan ze op zoek. De expeditie krijgt onverwacht een vijfde lid, wanneer Katya (Olga Kurylenko), toevallig een ex van Mambrú, zich aansluit. Zij werkt voor de VN en heeft als taak te kijken of het nog zin heeft hulpverleners in dit gebied te stationeren. Nadat Mambrú weeskind Nikola (Eldar Residovic), die gepest werd door oudere jongens, in zijn hart heeft gesloten, leidt hij hen naar een door de oorlog verwoeste stad. In zijn ouderlijk huis – waar weinig van over is – ligt een touw dat ze kunnen gebruiken.

Het zijn de scènes met Nikola die de kijker confronteren met de verwoestende impact van de oorlog, al toont de film ook hoe opportunistisch mensen met de nieuwe situatie omgaan. Alles om te overleven. De platgebombardeerde huizen, die sporen vertonen van families die er ooit woonden en levens die verwoest zijn vormen een groot contrast met het sarcasme die Fernando León de Aranoa in de dialogen heeft gestopt. Met name de door Tim Robbins gespeelde B schudt de met bittere spot doordrenkte oneliners uit zijn mouw. Als je machteloos staat, dan is humor een reddingsboei; dat lijkt de boodschap te zijn. Aan de andere kant, de humor van B is vaak zó wrang dat het bijna ongepast is. Wat knap is aan ‘A Perfect Day’ is dat met eenvoudige middelen heel effectief een beeld wordt geschetst van de frustraties en desillussies van hulpverleners, die dagelijks hun leven in de waagschaal leggen om een ander te helpen. Dankzij het prachtige camerawerk van Alex Catalan zien we ook de schoonheid van het landschap, zij het verscholen achter de kapotgeschoten huizen (veel scènes werden geschoten in de Andalusische steden Granada, Malaga en Cuenca).

Natuurlijk heeft ‘A Pefect Day’ zijn gebreken. Subplotjes zijn overbodig en voegen weinig toe. De humor doet soms wat ongepast aan, maar voegt wel een cruciaal element toe aan dit melancholische relaas van door tegenslagen cynisch geworden hulpverleners. Humor biedt houvast aan zij die geen uitweg meer zien. ‘A Perfect Day’ is sterk geacteerd, waarbij met name Del Toro als Mambrú de complexiteit van de situatie verpersoonlijkt: enerzijds weet je dat er nog bergen werk te verzetten zijn en voelt het als een morele verplichting om te blijven en mensen te helpen, anderzijds wil je niet liever dat deze malaise achter je laten. En een film die je laat nadenken over morele dilemma’s, is altijd de moeite waard.

Patricia Smagge

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 12 november 2015
DVD-release: 9 juni 2016