A Perfectly Normal Family – En helt almindelig familie (2020)

Recensie A Perfectly Normal Family CinemagazineRegie: Malou Reymann | 97 minuten | drama, familie | Acteurs: Kaya Toft Loholt, Jessica Dinnage, Mikkel Boe Følsgaard, Hadewych Minis, Neel Rønholt, Nicolai Dahl Hamilton, Kristian Halken, Tammi Øst, Rikke Bilde, Rigmor Ranthe, Lado Hadzic, Peter Zandersen, Camilla Kold Krohn Gade, Morten Bjørn, Virginia Quetglas, Omar Abdel-Galil, Wilfred Schandorff Worsøe, Kaja Gramkow, Shireen Rasool Elahi Panah

Één van de plezierigste momenten in het leven van een jong kind moet toch wel de aanschaf van een huisdier zijn. In ‘A Perfectly Normal Family’ (‘En helt almindelig familie’) slaat dit geluksmoment voor hoofdpersoon Emma (Kaya Toft Loholt) plotsklaps om in een nachtmerrie. Haar vader is in tranen en in de auto op de terugweg naar huis – zonder hond – zwijgen haar ouders elkaar dood. Emma’s oudere zus Caroline (Rigmor Ranthe) snapt er ook niets van. Eenmaal thuis dropt moeder Helle (Neel Rønholt) de bom: ze gaan niet alleen scheiden, de reden voor de scheiding is dat vader Thomas (Mikkel Boe Følsgaard) voortaan liever als vrouw door het leven gaat.

Emma en Thomas hebben altijd al een bijzondere band gehad. Hun gemeenschappelijke interesse – voetbal – versterkt hun relatie. Emma ziet deze vertrouwde basis onder haar voeten verdwijnen en weigert haar vader nog te zien. Weken gaan voorbij, het gezin valt uit elkaar. Bij een sessie met een therapeute – waar het hele gezin bij aanwezig is – heeft Emma uit protest een sjaal om haar hoofd geknoopt. Thomas (die tijdens deze ontmoeting aankondigt zich voortaan Agnete te noemen) heeft zich namelijk niet aan de afspraak gehouden – ze draaft op in vrouwenkleding, terwijl ze dit uit piëteit voor haar jongste dochter niet zou doen.

‘A Perfectly Normal Family’ vertelt het heftige verhaal van hoe een gezin omgaat met deze ingrijpende gebeurtenis vanuit het gezichtspunt van een kind. Emma staat op de rand van de puberteit en heeft daar eigenlijk al genoeg aan. Ze kan deze veranderingen niet gebruiken, zeker niet in een periode wanneer leeftijdsgenoten je het liefst afkraken (om hun eigen onzekerheden te maskeren). Het is een interessante benadering en hoewel je alle sympathie op kunt brengen voor Agnete en haar strijd, is Emma’s narrige houding ook goed te begrijpen.

Malou Reymann maakt met ‘A Perfectly Normal Family’ haar speelfilmdebuut en baseerde het scenario op haar eigen leven. Dat voel je al door de niet toevallig gekozen setting (Caroline is een groot fan van Britney Spears) en de oude familiefilmpjes, die een fijne fundering leggen. De personages komen authentiek over; er is er geen een die niet een foute keuze maakt – perfectly normal dus. Okay, wellicht is Caroline ietwat te makkelijk over haar vaders beslissing en Helle komt er wat bekaaid af, maar de film draait dan ook niet echt om haar. ‘A Perfectly Normal Family’ is een knap debuut dat een delicaat onderwerp respectvol behandelt. De film won tijdens het IFFR 2020 de VPRO Big Screen Award en er is een kleine rol voor Hadewych Minis.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 9 juli 2020