A Quiet Place Part II (2020)

Recensie A Quiet Place Part II CinemagazineRegie: John Krasinski | 97 minuten | drama, horror | Acteurs: Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, Noah Jupe, Cillian Murphy, Djimon Hounsou, Okieriete Onaodowan, Scoot McNairy, Zachary Golinger, Blake DeLong, Stefania Warwick, Alycia Ripley

Acteur annex regisseur John Krasinkski scoorde een dikke hit met ‘A Quiet Place’. Zijn debuut waarin een gezin moest overleven in een apocalyptische wereld vol monsters deed het goed aan de bioscoopkassa’s. Naar goed gebruik volgt dan snel en vervolg. De opvolger draagt de weinig originele naam ‘A Quiet Place Part II’. Geen ondertitel te bekennen. Is dat een teken dat de creativiteit op is?

In ‘A Quiet Place Part II’ draait het opnieuw om de familie Abbott. Het gezin is na de tragische gebeurtenissen uit het eerste deel op zoek naar een veilige plek waar ze haar kinderen kan opvoeden. In en wereld vol monsters die reageren op geluid valt dat nog niet mee. Daarnaast zijn niet alleen de wezens boosaardig, want ook de mensheid is niet al te vriendelijk voor een kwetsbaar gezin.

Wat Krasinkski heel goed doet – en dat is iets waar veel genreregisseurs wat van kunnen leren – is dat hij zijn publiek serieus neemt. De personages zijn inleefbaar en gedragen zich als echte mensen. Krasinkski’s vrouw Emily Blunt is een erg sterke actrice en zet opnieuw een mooie rol neer. De grootste troef van ‘A Quiet PLace II’ is Cillian Murphy. Zijn personage ‘Emmett’ spreekt direct tot de verbeelding en verdient een eigen spin-off. Murphy bewijst opnieuw een geweldig acteur te zijn die een enorme gelaagdheid in zijn personages weet aan te brengen. Met zijn mimiek en lichaamshouding geeft hij zonder woorden aan hoe zijn personage zich voelt.

Deel twee leunt meer op actie. Niet dat ‘A Quiet Place Part II’ een volbloed actiekraker is, maar het tempo ligt hoger dan het origineel. Helaas is de spanningsboog niet gedurende de hele film even strak. Bij vlagen zakt de film een beetje in en verliest Krasinkski momentum. Niet dat de film saai wordt, maar een wat vlottere regie had een spannendere film opgeleverd. Hoe dan ook is deze horrorthriller de moeite waard. Met name het sterke acteerwerk en de creepy sfeer vormen de hoogtepunten van deze film die zijn publiek serieus neemt. Dat is een verademing in een genre waar domme tieners stomme dingen doen en regelrecht in de armen van gewapende moordenaars lopen!

Bioscooprelease: 24 juni 2021
DVD-, blu-ray- en 4K UHD-release: 24 september 2021