A Sound of Thunder (2005)

Regie: Peter Hyams | 103 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: Edward Burns, Ben Kingsley, Catherine McCormack, Jemima Rooper, Wilfried Hochholdinger, August Zirner, Corey Johnson, Scott Bellefeville, Andrew Blanchard, Heike Makatsch, Sai-Kit

Altijd al willen weten hoe een kruising tussen een dino, een sabeltandtijger en een gibbon eruit ziet? Ja? Dan mag je ‘A Sound of Thunder’ niet missen! De vreemde diertjes spelen een prominente rol in een onvervalste pulpfilm die op een of andere vreemde manier in de bioscoop is terecht gekomen. De mannen van de kwaliteitscontrole hadden blijkbaar een slecht dagje toen ze dit product door de strenge keuring lieten slippen.

‘A Sound of Thunder’ speelt zich af in 2055 en gaat over een rijke zakenman (Kingsley) die een revolutionaire tijdmachine heeft uitgevonden. Het ding levert veel geld op, want alleen stinkend rijke bobo’s kunnen een reisje door het verleden betalen. Maar dan gaat het mis… De wereld zoals wij die kennen verandert door tijdgolven. Dieren veranderen in mutanten en het is maar een kwestie van tijd voordat de mensheid ook gaat muteren. Gelukkig hebben we nog altijd Edward Burns en zijn team.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: deze film is een schaamteloze B-film met een hopeloos gedateerde uitstraling. Het merendeel van de special effects komt uit de computer en dat zie je er dan ook aan af. Zo hebben alle digitale monsters een nogal onnatuurlijke glans en een plastic uitstraling. De decors zien er ook niet bepaald natuurgetrouw uit. Het is duidelijk dat er met blue screen gewerkt is en de acteurs lijken er wel op geprojecteerd te zijn. Het is vergelijkbaar met de beroemde autorijscènes uit films uit de jaren 50 en 60. Ook daar zie je dat er in een studiootje is gefilmd en er een filmpje op de achtergrond is geprojecteerd. Erg nep dus.

‘A Sound of Thunder’ doet op vele momenten denken aan een oude monsterfilm uit de tweede helft van de vorige eeuw. Ook het houterige acteerwerk van de cast roept regelmatig herinneringen op aan de dagen van weleer. De personages zijn leeg, saai en zo plat als een dubbeltje. De beste prestaties komen van Burns die met zijn natuurlijke charme nog een beetje sympathie weet op te wekken.

Wat een karakteracteur als Ben Kingsley te zoeken heeft in een film als deze blijft onduidelijk. Misschien gaf zijn witte, flamboyante pruik de doorslag. Wie het weet mag het zeggen. Aan zijn flauwe, ongeïnspireerde rol kan het niet gelegen hebben. Kingsley schmiert er op los als foute zakenman met dollartekens in zijn ogen. De rest van de cast is mogelijk nog irritanter en vervelender. Iedere acteur is inwisselbaar. De lieve sidekick, de verontruste wetenschapper en de stoere Afro-Amerikaan: je kent ze wel. De minder bekende koppen dienen als slachtvoer voor de hongerige dino’s. Leuk, maar wel ontzettend voorspelbaar. Je kunt bij voorbaat voorspellen wie er als eerste aangaat. Qua spanning scoort ‘A Sound of Thunder’ dan ook zeer laag.

Zoals gezegd scoort de film van regisseur Peter Hyams ook niet best op het inhoudelijke en visuele vlak. Tja en wat houdt je dan nog over? Niet veel. Redelijk vermakelijk videovoer misschien, maar zeker geen bioscoophit. Daarvoor ziet de film er veel te kneuterig en amateuristisch uit. Er zijn zelfs tv-series die betere special effects hebben dan ‘A Sound of Thunder’. En die kun je gratis zien, terwijl je voor deze film een duur bioscoopkaartje moet betalen.

Als je dan toch per se gemuteerde sabelaapsauriërs wilt zien, wacht dan een paar maandjes. Dan kun je waarschijnlijk voor een paar euro het schijfje met ‘A Sound of Thunder’ aanschaffen. In de budgetbak tussen andere B-films. Precies waar deze film thuis hoort.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 1 september 2005