A Story of Children and Film (2013)

Regie: Mark Cousins | 101 minuten | documentaire

Met ‘The Story of Film: An Odyssey’ bracht filmmaker Mark Cousins in 2011 een algehele ode aan de filmgeschiedenis. Hoewel het een immense opgave was om meer dan honderd jaar geschiedenis terug te brengen in een documentaire van ruim 900 minuten, slaagde Cousins daar naar behoren in.  Na deze intense exercitie komt hij nu met een nieuw stukje filmgeschiedenis, maar nu binnen de temporale kaders van de standaard documentaire: ‘A Story of Children and Film’.

Aan de hand van een vrij geforceerde inleiding over het werk van de schilder Vincent van Gogh en het bezoek van zijn neefje en nichtje bij de filmmaker thuis, begint Cousins met een uitgebreide uitweiding over de representatie van kinderen in de film. Hij komt zodoende met een even geforceerde, niet chronologisch gestructureerde indeling van verschillende thema’s die draaien om die representatie, zoals behoedzaamheid, de kracht van het verhalen en het avontuur. ‘A Story of Children & Film’ zet bovendien in met een vertaling van de titel in een verscheidenheid van talen om het mondiale karakter van de film te benadrukken. De film concentreert zich echter vooral op de Europese en Aziatische film, met een kleinere rol voor de Noord-Amerikaanse. De Afrikaanse cinema is met één film vertegenwoordigd, maar wellicht nog merkwaardiger is het ontbreken van de Zuid-Amerikaanse vertegenwoordiging (de Mexicaanse debuutfilm van Luis Buñuel is praktisch gezien niet afkomstig uit het continent). Het corpus komt verder voort uit een tweetal restricties: de films moeten over kinderen gaan en live action zijn (animatie wordt buitengesloten dus). De beperkte afbakening van de term kind maakt het er niet geheel duidelijker op.

Daar zijn meteen de euvels van ‘A Story of Children and Film’ genoemd. Maar er moeten immers keuzes worden gemaakt. In de filmsequenties die Cousins laat zien, komt een verder compleet beeld van de representatie van het kind in de filmgeschiedenis naar voren. De fragmenten zelf zijn namelijk goed gekozen, representatief voor het onderwerp en een mooie uitsnede van de filmhistorie. Iconische films als ‘Les quatre cents coups’ (François Truffaut), ‘Fanny and Alexander’ (Ingmar Bergman) en ‘E.T. the Extra-Terrestial’ (Steven Spelberg) worden afgewisseld met minder bekende films. Ook Nederland wordt vertegenwoordigd met de toevoeging van de jeugdfilm ‘Kauwboy’ (Boudewijn Koole). Voorts mag ook ’s werelds meest bekende kindsterretje Shirley Temple natuurlijk niet ontbreken in dit overzicht. Het fraaie aan de fragmenten en de begeleidende voice-over is dat ze niet alleen gekozen zijn vanwege hun historische duiding, maar ook op basis van hun cinematografische en esthetische kwaliteiten, hetgeen de variëteit en kwaliteit ten goede komt.

‘A Story of Children and Film’ heeft zijn tekortkomingen, maar wat uiteindelijk resteert zijn het groot aantal fraaie fragmenten die een mooie doorsnede vormen van de representatie van kinderen in de cinema. Vergeet de soms ietwat pretentieuze bespiegelingen, maar zie de film als een degelijk hoorcollege over een niche binnen de rijke filmgeschiedenis, die vanwege de gebruikte fragmenten het aanzien meer dan waard is.

Wouter Los

Bioscooprelease: 26 september 2013
DVD-release: 14 november 2013