A Teacher’s Crime (2008)

Regie: Rob Malenfant | 93 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Claudia Besso, Larry Day, Ellen Dubin, James Gallanders, Kyle Gatehouse, Art Hindle, Paula Jean Hixson, Ashley Jones, Erik Knudsen, Chris Mulkey, Tommie-Amber Pirie, Tom Rack, Sonya Salomaa, Veronique-Natale Szalankiewicz

Een opeenstapeling van gemiste kansen, zo zou je de televisiefilm ‘A Teacher’s Crime’ (2008) het beste kunnen omschrijven. Regisseur Rob Malenfant heeft een oeuvre opgebouwd dat voornamelijk bestaat uit tv-series en -films en heeft zich nog niet kunnen onderscheiden. Zijn belangrijkste werkgever is Lifetime, een mediabedrijf dat zich voornamelijk richt op (huis-) vrouwen die thuis wegkwijnen en die hun dagen vullen met zwijmelend voor de tv hangen en helemaal opgaan in de verhalen rond heldhaftige vrouwen die door kwaadwillende mannen in het nauw worden gedreven. ‘A Teacher’s Crime’ past perfect in dat stramien. De heldin is in dit geval de knappe, ambitieuze en jonge Carrie Ryans (Ashley Jones, die opvallend veel wegheeft van presentatrice Wendy van Dijk). Carrie is lerares op een middelbare school. Ze stopt veel tijd in de persoonlijke begeleiding van haar leerlingen, niet beseffende dat daar wel eens misbruik van gemaakt zou kunnen worden…

Carrie werd recentelijk uitgeroepen tot ‘Teacher of the Year’, wat grote gevolgen met zich meebrengt. Mensen hebben haar verhaal in de kranten gelezen en weten dus ook dat haar vader David (Art Hindle) een man is die er bijzonder warmpjes bij zit. Wanneer een van haar beste leerlingen, de introverte Jeremy (Erik Knudsen), wat extra aandacht van haar vraagt, ziet ze daar in eerste instantie geen gevaren in. Jeremy’s ouders zijn allebei overleden toen hij nog een klein jochie was, dus kan ze zich voorstellen dat het allemaal niet makkelijk voor hem moet zijn. Zeker wanneer hij vertelt dat zijn voogd, oom Bill (Chris Mulkey), niet wil dat hij gaat studeren maar eist dat hij het familiebedrijf overneemt. In werkelijkheid zijn Jeremy en Bill echter oplichters die de rijke lerares haar te erven geld afhandig willen maken. Terwijl Jeremy troost zoekt bij Carrie, neemt Bill compromitterende foto’s van de twee. Daarmee besluiten ze haar te chanteren. Jeremy krijgt echter wroeging wanneer Carrie’s vader plotseling komt te overlijden. Als blijkt dat zijn oom achter de moord op David zit, blijkt dat de radeloze jongen in een lastig parket is beland.

Tv-films staan over het algemeen niet bekend om hun overdonderende kwaliteit. Ze moeten het doorgaans hebben van een sterk script en overtuigende acteerwerk. Deze Canadees-Amerikaanse coproductie slaat op alle fronten de plank jammerlijk mis. Meest tenenkrommend zijn de dialogen, die door de matige acteurs worden opgelepeld alsof ze van de autocue voorlezen. Het centrale personage, Carrie, is verre van realistisch. She’s too good to be true. Niet alleen is ze een aardige en zorgzame lerares met oog voor al haar leerlingen, ze is ook een fantastische en wijze moeder voor haar dochtertje Lacey en de ideale dochter voor haar – overigens al even bordkartonnen – vader David. Bovendien ziet ze er elk moment van de dag geweldig uit. Ja, zelfs als ze net uit haar bed komt rollen! Haar relatie met Dean (James Gallanders) loopt dan eventjes niet zoals het zou moeten, maar als kijker zie je al ruim van tevoren aankomen dat het allemaal wel op z’n pootjes terechtkomt. Vrijwel alle acteurs spelen hun nauwelijks uitgewerkte personages vlak en zielloos. De enige die er nog wat van probeert te maken is Chris Mulkey, maar de eenzijdigheid van oom Bill geeft hem nauwelijks ruimte om zich te onderscheiden.

Er had best meer ingezeten, aangezien de plot op zich interessant is. Malenfant en zijn scenarioschrijvers Christine Conradt en debutant Corbin Mezner komen echter simpelweg talent tekort om hier iets van te maken en dat geldt tevens voor de cast. Ook de crew weet ‘A Teacher’s Crime’ niet te redden. Sterker nog, de muziek is bij vlagen bijzonder ongepast en vervelend. De cinematografie van Bert Tougas is wat je kunt verwachten van een tv-film; weinig inventief en vooral recht voor zijn raap. ‘A Teacher’s Crime’ claimt een misdaadmysterie te zijn, maar spannend wordt deze film nooit. Drama is er genoeg, maar de karakters boeien te weinig om met hen mee te kunnen leven. Het enige aspect dat een dikke voldoende verdiend is het stevige tempo. De gebeurtenissen gaan in een vlotte vaart aan je voorbij, zodat je nauwelijks de tijd krijgt om je af te vragen wat er allemaal verbeterd had kunnen – en moeten – worden aan deze bijzonder matige prent.