A Thousand Times Good Night – Tusen ganger god natt (2013)

Regie: Erik Poppe | 117 minuten | drama | Acteurs: Juliette Binoche, Nikolaj Coster-Waldau, Maria Doyle Kennedy, Lauryn Canny, Larry Mullen Jr., Chloë Annett, Eve Macklin, Mads Ousdal, Denise McCormack, Carl Shaaban, Stephen Mullan, Bush Moukarzel, Anna Leah Thorseth Poppe

Tussen 1992 en 2012 werden tegen de duizend journalisten, fotografen en cameramannen gedood tijdens hun werk in de oorlogsgebieden en andere conflictzones van deze wereld. Met de hedendaagse haardvuren in het Midden-Oosten en Afrika zal dat aantal alleen maar toenemen. Het beroep is dus zeker niet zonder risico’s. Een moedig gestel is onmisbaar en ook psychologisch gezien is het beroep veeleisend. Dat die levenswijze ook zijn weerslag heeft op de thuisblijvende naasten, bewijst de Europese coproductie ‘A Thousand Times Good Night’.

Daarin staat oorlogsfotografe Rebecca (Juliette Binoche) centraal. In de meeslepende openingssequentie van ‘A Thousand Times Good Night’ is ze aan het werk te zien in de Afghaanse hoofdstad Kabul. Ze volgt met haar camera een jonge vrouw, die met een bomvest een drukke markt wordt opgestuurd. Met ijzeren precisie legt Rebecca de rituelen van de zelfmoordactie op de gevoelige plaat vast. Van het reinigen van het lichaam tot aan het omdoen van de bomgordel. Haar toewijding is echter niet zonder gevaar, zeker wanneer een agent argwaan begint te krijgen. De gevolgen zijn desastreus. De bom komt vroeg tot ontploffen. Het plein wordt door bloed, stof en lijken besmeurd. Ook Rebecca zelf raakt zwaargewond.

De consequenties van haar rampspoed worden pas bij thuiskomst duidelijk. De thuisblijvers hebben het zwaar gehad. De angst en het wachten op het noodlottige telefoontje dat misschien ooit zal komen. Haar echtgenoot Marcus (Nikolaj Coster-Waldau) is terughoudend en afstandelijk. Hun dochters zijn angstig en geschrokken. De aanval heeft een wig tussen haarzelf en haar familie gevormd. Uiteindelijk blijkt dat ze niet alleen haar eigen leven op het spel heeft gezet, maar ook haar huwelijk en de zorg voor haar twee kinderen. Haar naasten eisen van haar dat ze een  keuze maakt tussen familie en werk. Rebecca zal alles op alles moeten zetten om haar gezin bijeen te houden. Ze belooft haar baan als oorlogsfotografe op te geven. Maar de lokroep van het idealistische werk blijft als een verslavend deuntje in haar achterhoofd hangen.

Een film met Juliette Binoche is tegenwoordig een garantie voor succes. De steractrice bewijst al jaren dat ze tot de Europese top behoort. Maar dat alleen is niet genoeg. Een film als ‘A Thousand Times Good Night’ staat of valt met de kwaliteit van het getoonde drama. En precies daar laat de film wat steken vallen. De dialogen zijn tamelijk naïef en komen daarom niet helemaal tot leven. Het blijft allemaal een beetje kinderlijk. Dat heeft ook zijn weerslag op het verhaal. Het sentimentele drama blijft redelijk simpel en oppervlakkig. Met een kleine twee uur duurt ‘A Thousand Times Good Night’ net te lang. Bovendien is de regie niet smetteloos en vallen er herhaaldelijk kleine foutjes op. Ethische dilemma’s omtrent de impact van oorlogsverslaggeving worden veelal uit de weg gegaan. Daartegenover staat dat de film enkele spannende momenten weet op te roepen om niet geheel in eentonigheid uit te vallen.

‘A Thousand Times Good Night’ maakt mooi inzichtelijk hoe het werk in oorlogsgebieden niet alleen voor een directe betrokkene van grote psychologische invloed kan zijn, maar dat hele families eronder kunnen lijden. De rechtlijnigheid maakt van ‘A Thousand Times Good Night’ een degelijke, maar onderhoudende film.

Wouter Los

Bioscooprelease: 24 juli 2014