A United Kingdom (2016)

Recensie A United Kingdom CinemagazineRegie: Amma Asante | 111 minuten | biografie, drama, romantiek | Acteurs: David Oyelowo, Rosamund Pike, Tom Felton, Jack Davenport, Laura Carmichael, Terry Pheto, Jessica Oyelowo, Vusi Kunene, Nicholas Lyndhurst, Arnold Oceng, Anastasia Hille, Charlotte Hope, Theo Landey, Abena Ayivor, Jack Lowden, Zackary Momoh, Nicholas Rowe, Billy Boyle

Dat liefde alle tegenstand kan overwinnen blijkt uit ‘A United Kingdom’. Dit op ware gebeurtenissen gebaseerde verhaal gaat over Seretse Khama, prins van Bechuanaland (het huidige Botswana) en Ruth Williams, zijn Engelse vrouw. Seretse wordt als prins naar Zuid-Afrika en Engeland gestuurd om een goede opleiding te genieten zodat hij zich kan voorbereiden op zijn toekomstige leiderstaken in zijn thuisland. In Engeland wordt hij verliefd op Ruth Williams. Van beide kanten is het liefde op het eerste gezicht en na een aantal weken vraagt Seretse Ruth ten huwelijk, waarop ze ja zegt. Maar hun relatie wordt van alle kanten beïnvloed en tegengewerkt, door zowel de Britse overheid als Seretses oom Tshekedi, toentertijd regent van Bechuanaland, en hun beide families. De vader van Ruth zet haar uit huis en het volk van Seretse lijkt eerst niet te willen accepteren dat hij met een blanke, Engelse vrouw terug komt. Gedurende ruim een decennium volgen we de strijd van Seretse en Ruth voor hun liefde, maar ook voor politieke onafhankelijkheid en tegen segregatie.

‘A United Kingdom’, geregisseerd door Amma Asante (‘Belle’ uit 2013), is een film waarin de kracht van liefde in een wervelwind van politieke belangen centraal staat. Het politieke gehalte van de film is hoog, maar de belangrijkste zaken wordt goed uitgelegd en zijn des te begrijpelijker omdat ze gerelateerd zijn aan de personages die we de hele film volgen. Samen met Ruth en Seretse komen we achter de politieke tandwielen die draaien om hen te weerhouden van een gelukkig leven samen.

Dankzij het geweldige acteerwerk van ervaren acteurs (David Oyelowo, bekend van zijn rol als Martin Luther King in ‘Selma’ en de voor een Oscar genomineerde Rosamund Pike, bekend van haar rol in ‘Gone Girl’) maakt dit bijzondere verhaal extra indruk. Tezamen met de mooie cinematografie, gefilmd op de plekken waar het verhaal zich ook echt heeft afgespeeld (in Londen en Botswana) resulteert dit in een erg goede film. We voelen met Ruth en Seretse mee als ze beide buitenstaanders zijn voor het volk van de ander, we voelen hun wanhoop en onmacht als hun relatie wordt beïnvloed door krachten van buitenaf, maar we zien ook de hoop die ze beiden houden op een goede uitkomst en een nieuwe toekomst voor een democratisch en onafhankelijk, nieuw Afrika.

‘A United Kingdom’ vertelt het verhaal van twee dappere mensen die ontzettend van elkaar houden en die hun gevecht nooit hebben opgegeven. Pike en Oyelowo laten keer op keer hun capaciteiten zien en zijn perfect gecast voor deze rollen. Ook de bijrollen worden vertolkt door geweldige acteurs, die de film complementeren en er één geheel van maken.

Wat deze film vooral zo bijzonder maakt is dat we getuige zijn van twee heel verschillende werelden die verbonden worden door de liefde van twee mensen. Het contrast tussen Engeland en Bechuanaland komt steeds terug, zowel in de gebruiken van de mensen, als in de mise-en-scène van de film. Waar de gebeurtenissen in Londen vrij beperkt blijven tot de binnenkant van gebouwen, vinden in Bechuanaland de belangrijkste momenten juist buiten plaats. En dit gevoel van vrijheid wordt weer gecontrasteerd door de politieke onvrijheden en de Britse overheersing. Ook in de belichting en kleuren zien we die tegenstelling terug. In Londen is het vrij grauw en donker, in Bechuanaland is het erg licht en zijn er veel warme kleuren. De contrasten komen samen in de relatie tussen Seretse en Ruth, maar worden ook door hen benadrukt, vooral wanneer ze zich allebei in de wereld van de ander bevinden onder dwang van de Britse overheid.

‘A United Kingdom’ is een prachtige film waarin racisme en segregatie het afleggen tegen de liefde. Een belangrijke boodschap en les ook voor ons in onze huidige maatschappij.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 4.5