A Virgin among the Living Dead (1973)

Regie: Jesus Franco | 85 minuten | horror | Acteurs: Jesus Franco, Christina Von Blanc, Britt Nichols, Howard Vernon, Paul Muller, Rosa Palomar, Anne Libert, Thomas Hunter, Gila Von Weitershauser

“Je hebt de ebbenhouten fallus vernield! Je lot zal ellendig zijn!” Tja, zo’n bizar citaat vind je alleen terug in een film van Jesus Franco. Deze Italiaanse cineast is niet vies van een beetje controverse op z’n tijd. Dus wat doe je dan om je critici weer voldoende stof tot schrijven te geven? Juist, je propt je films vol bloot, goedkope horror en een hele rits vloekwoorden. Enter ‘Virgin Among the Living Dead’.

In ‘Virgin Among the Living Dead’, oftewel ‘Maagd onder de Levende Doden’ in onze moerstaal, draait het om Christina (Von Blanc). Het meiske reist af naar Engeland om bij de erfenisverdeling van haar overleden vader te zijn. Eenmaal op haar bestemming te zijn aangekomen, blijkt dat Christina’s familie maar een verknipt stelletje is. Als het meisje opeens onheilspellende visioenen krijgt, ontdekt ze de bloeddorstige aard van haar bloedverwanten.

Hoewel het verhaal en de goedkope cover van deze film je willen doen geloven dat je naar een bloedstollende horrorproductie gaat kijken, blijkt dat in de praktijk wel mee te vallen. ‘Virgin Among the Living Dead’ is een tamelijk onschuldige thriller vol naakte dames, suggestieve griezelelementen en een half dozijn amateuristisch ogende zombies met vervallen gebitten.

Wat kun je over deze film zeggen? In de loop der jaren is dit product van cineast Franco uitgegroeid tot cultklassieker en daar valt best iets voor te zeggen. De film is incidenteel best spannend en ook de vormgeving en bizarre twist van het verhaal zijn onvergetelijk. Natuurlijk is ‘Virgin Among the Living Dead’ geen goede film, maar zo smakeloos en luguber als de titel je wil doen geloven is deze film allerminst.

De kracht van de film ligt in de onbedoeld grappige dialogen, het tergende acteerwerk en de amateuristische manier waarop deze productie is ingeblikt. Zo heeft deze film twee eindes(!) die gewoon achter elkaar gemonteerd zijn. De special effects zijn hilarisch slecht en het verloop van de plot is warrig en onnavolgbaar. En toch heeft deze film iets.

In tegenstelling tot Franco’s eerdere werk als ‘Female Vampire’ (1973) kent ‘Virgin Among the Living Dead’ wel een sympathieke heldin. De onschuldige Christina is de typische ‘girl next door’ waarvoor je wel sympathie kunt opbrengen. Dat het meisje wordt gespeeld door de beeldschone Von Blanc maakt de vele nutteloze naaktscenes uiterst genietbaar. En hoewel het merendeel van de vrouwen in de film in hun blote kont rondparaderen, bespaart Franco je ditmaal dubieuze, ranzige seksscènes. Kortom: in ‘Virgin Among the Living Dead’ hoef je geen narcistische vrouwelijke vampieren (zoals in ‘Female Vampire’) of hitsige SM-bimbo’s (‘Demoniac’ (1979)) te verwachten.

Het vele naakt en de goedkope horror, het bloed komt overduidelijk uit een verfpotje, geven de film een goedkoop pulp-sfeertje. Ook het overdreven acteerwerk van Von Blanc en haar collega’s is zo fout dat het toch leuk wordt. Franco speelt ook mee in deze film en hij heeft de nobele rol van een kwijlende oom op zich genomen. Met zijn rollende ogen en kreunende stemgeluid is Franco een niet te missen personage. Tel daar bij op dat de geluidsband niet synchroon met de stemmen loopt en je begrijpt wel dat ‘Virgin Among the Living Dead’ geen hoogwaardige acteursfilm is.

Maar toch. Op de een of andere manier is dit ridicule horrorwerkje uiterst genietbaar. En spannend. Het is dankzij de sfeervolle soundtrack dat ‘Virgin Among the Living Dead’ overeind blijft staan als cultclassic. De muziek is stemmig, goed gedoseerd en stijlvol.

Al met al is deze rolprent een rasechte pulpfilm die de echte filmfan toch wel een keer moet zien. Het quasi-erotische sfeertje en de vreemde montage maken van deze film een bijzonder ontspannend cultfenomeen. Dus gaat dat zien en wie weet quote jij binnenkort uit volle borst: “Je hebt de ebbenhouten fallus vernield! Je lot zal ellendig zijn!”