A Walk in the Woods (2015)

Regie: Ken Kwapis | 102 minuten | avontuur, biografie, komedie, drama | Acteurs: Robert Redford, Nick Nolte, Emma Thompson, Mary Steenburgen, Nick Offerman, Kristen Schaal, R. Keith Harris, Randall Newsome, Hayley Lovitt, Linds Edwards, Susan McPhall, Andrew Vogel, Derek Krantz, Gaia Wise, Tucker Meek, Chandler Head

Wandelavonturen zijn hot. Na de films over vrouwen die aan hun wandelavonturen beginnen in ‘Wild’ (VS) en ‘Tracks’ (Australië), beginnen in ‘A Walk in the Woods’ twee mannelijke zeventigers aan hun wandeltocht door de bossen van Amerika. De 3500 kilometer lange Appalachian Trail die de mannen gaan lopen, ligt in het oosten van Amerika. ‘A Walk in the Woods’ is de verfilming van Bill Brysons reisverhaal “Terug in Amerika” over zijn wandeltocht en zijn terugkomst in Amerika.

Hanover, Pennsylvania. Bill Bryson (Robert Redford) en zijn vrouw hebben zojuist de zoveelste begrafenis bezocht. Bill overdenkt de gebeurtenissen en loopt het bos in achter hun huis waar hij het bordje van de Appalachian Trail ziet staan. Hij verdiept zich in het wandelpad dat nota bene vlak bij zijn huis loopt. Na een bezoekje aan de outdoorwinkel neemt hij het besluit om het pad te gaan lopen. Zijn vrouw (Emma Thompson) is het hier natuurlijk niet mee eens en wijst hem op een subtiele manier op de gevaren van het lopen van het pad. Ze “eist” dan ook vriendelijk dat hij samen met iemand het pad gaat lopen. Na tevergeefs geprobeerd te hebben iemand in zijn vriendenkring die met hem mee wil te vinden, is daar ineens zijn oude jeugdvriend Stephen Katz (Nick Nolte). De twee hebben elkaar al jaren niet gesproken en zijn uiteindelijk elkaars tegenpolen geworden. Samen beginnen de twee zeventigers aan de uitdaging, welke normaal gesproken voor fitte twintigers al een opgave is. Iets wat ook meteen opvalt wanneer de mannen beginnen aan hun tocht zijn de stramme lichamen van de twee. (Bryson was destijds rond de veertig toen hij de tocht maakte.) Tijdens hun reis lopen de mannen natuurlijk tegen de ‘gewone’ problemen van lopers aan; beren, vervelende reisgenoten en valpartijen.

Juist deze elementen maken ‘A Walk in the Woods’ niet heel verrassend. Ken Kwapis gebruikt in ‘A Walk in the Woods’ clichématige gebeurtenissen die een wandelaar kan tegenkomen tijdens zo’n tocht. Bepaalde fragmenten worden daarom ook een beetje voorspelbaar. Wanneer de twee in moeilijkheden komen, lost de regisseur dit vrij gemakkelijk weer op. Qua karakters lijken Bill en Stephan totaal niet op elkaar: de succesvolle schrijver en familieman Bill en de ‘zwerver’ Stephan staan lijnrecht tegenover elkaar. Toch maken beide karakters ontwikkelingen door en leren ze van elkaar door de discussies die ze hebben in de vrije natuur. Het verhaal wordt ondersteund door komische momenten wat zorgt voor een feel-good gevoel bij de kijker. Het door een stapelbed zakken of het lozen van een irritante medewandelaar: bij twee mannen op leeftijd worden dit soort grappen wat meer aandoenlijk.

De prachtige beelden van de natuur geven de film natuurlijk een extra dimensie, helaas is het af en toe overduidelijk dat er op een filmset gefilmd is, wat afbraak doet aan ‘A Walk in the Woods’. De acteerprestaties zorgen ervoor dat de film toch een makkelijke en luchtige film is om naar te kijken. Het bewijst in ieder geval dat je nooit te oud bent om je dromen waar te maken!

Marjolein Linstra

Bioscooprelease: 17 december 2015
DVD- en blu-ray-release: 22 april 2016