A Weekend in Paris-Le Week-End (2013)

Regie: Roger Michell | 93 minuten | komedie, drama | Acteurs: Jim Broadbent, Jeff Goldblum, Lindsay Duncan, Olly Alexander, Xavier De Guillebon, Lee Michelsen, Brice Beaugier, Nicolas Carpentier, Marie-France Alvarez, Charlotte Léo, Sébastien Siroux, Denis Sebbah

Hoe romantisch wil je het hebben? Je parelmoeren jubileum vieren in Parijs, stad van licht, stad van liefde. Het Engelse koppel Nick en Meg reist voor zijn 30-jarig huwelijk af naar Frankrijk, voor een weekend vol wijn en haute cuisine. Helaas komen tijdens het tripje de onvermijdelijke 30-jarige frustraties aan het licht. Bovendien heeft Nick een vervelende mededeling in petto voor Meg. Terwijl het jubileum nog net niet helemaal is verziekt, loopt Nick een oude studievriend tegen het lijf. Kan die het weekend nog redden?

Zoals blijkt uit de synopsis, is ‘A Weekend in Paris’ niet de luchtige komedie die je op basis van de titel verwacht. Een blik op regisseur en scenarist maakt veel duidelijk. Veteranen Roger Michell (‘Notting Hill’) en Hanif Kureishi (‘Intimacy’) maakten samen eerder ‘The Mother’ (oude vrouw verleidt jonge hunk) en ‘Venus’ (oude man vangt bot bij sleazy teenager). Die films ontsprongen glorieus het gevaar van kluchtigheid. Ze combineerden milde humor en romantiek met een nietsontziende schildering van de aftakelende mens.

In ‘A Weekend in Paris’ zien we liefst twee aftakelende mensen, hoewel Meg een beauty is binnen haar leeftijdscategorie. De film handelt om een relatie waar het licht na dertig jaar langzaam uitdooft. Al in de eerste scènes zie je waar het aan schort: Meg wil weg uit een hotel dat haar niet bevalt, Nick vindt het allemaal prima. Zij wil vooruit in het leven, zijn leven is zo’n beetje klaar.

Met een acteursduo als Jim Broadbent en Lindsay Duncan kan weinig misgaan. Ze zijn formidabel in hun uitbeelding van de gepijnigde echtelieden. Ook de dialogen en humor zijn goed te doen, al missen die soms wat scherpte. Wat aan ‘A Weekend in Paris’ ontbreekt is een verhaal dat verder gaat dan een gemankeerd echtpaar op vakantie. Dramatische ontwikkelingen zoals in ‘The Mother’ of ‘Venus’ zijn er nauwelijks. Omdat de personages zelden warme gevoelens oproepen, vervlakt de aandacht nog weleens.

Qua opzet, uitwerking en levensfase had ‘A Weekend in Paris’ het vierde deel kunnen zijn van Richard Linklaters ‘Before’-trilogie (‘Before Eternal Darkness’?) maar dan met andere personages en zonder urgentie en scherpte. Met minder kwaliteit kortom. ‘A Weekend in Paris’ is een goed geacteerd, volwassen drama maar de monotonie en routine van een 30-jarig huwelijk krijgt uiteindelijk ook de kijker te pakken. Zelfs in Parijs.

Bioscooprelease: 17 april 2014