A Whisker Away – Nakitai watashi wa neko o kaburu (2020)

Recensie A Whisker Away CinemagazineRegie: Jun’ichi Satô, Tomotaka Shibayama | 104 minuten | animatie, avontuur | Originele stemmencast: Mirai Shida, Natsuki Hanae

Miyo Sasaki is een pubermeisje van het ultra-energieke soort. Ze klimt en klautert en gaat liever niet door een deur naar binnen als het ook door een raam kan. Iedere dag begint ze met een ‘Hinode Sunrise’, een vliegende tackle die bedoeld is om haar klasgenoot Hinode omver te kegelen. Zo’n type dus. Maar van binnen is Miyo meer verdrietig dan blij. Ze woont bij haar vader en stiefmoeder, haar eigen moeder ziet ze nauwelijks. En ze is verliefd op Hinode (van de vliegende tackle), maar die ziet haar niet staan.

Ondanks al haar energie weet Miyo niet goed wat ze met dit alles aan moet. Totdat ze een reusachtige kat ontmoet van wie ze een kattenmasker koopt. Met de hulp van dit kattenmasker verandert Miyo wanneer ze wil in een kleine witte poes. Echt handig als je van klimmen en klauteren houdt. Bovendien is haar beminde Hinode een kattenliefhebber en misschien is dit de manier om met Hinode in contact te komen.

Een film met pratende katten en kattenmaskers met toverkracht moet haast wel Japanse anime zijn. ‘A Whisker Away’ bundelt een aantal elementen die anime eigen zijn. Een dappere, grappige en redelijk klunzige heldin. Een serieuze ondertoon. Jeugdige romantiek, wonderlijke scènes en een tegelijk lieve en sprookjesachtige sfeer. En dit alles in een universum waar zelfs de enkele slechterik niet eens zo heel slecht is.

Opvallend aan ‘A Whisker Away’ is de sterke afwisseling tussen pijnlijk realistische scènes (zoals wanneer Miyo’s liefdesbriefje aan Hinode in de klas wordt voorgelezen), intieme scènes tussen Miyo (als poes) en Hinode, en de meer bizarre scènes met de kattenmaskerverkoper. Dit alles komt samen in een geweldige laatste acte, wanneer we met Miyo (als poes) vertrekken naar het fantasy-achtige katteneiland. Daar wint de film zowel aan schoonheid als aan spanning.

‘A Whisker Away’ doet alles wat je van een Japanse anime mag verwachten. Er valt te lachen en te huilen en er valt fraaie animatie te bewonderen. Bestemd voor wie eventjes in een dip zit, voor wie toe is aan wat jeugdige romantiek en voor wie wil weten wat het nou is om als kat door het leven te gaan. En wie wil dat nou niet?

VOD-release: 18 juni 2020 (Netflix)